انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

کاربران گرامی خوش آمدید
در این وبلاگ شما می توانید به زندگی نامه، وصایا و تصاویر شهدا و مقالات در موضوع شهید وشهادت و تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دسترسی پیدا کنید.

بایگانی

۱۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

چمران از قلب بیروت سوخته و خراب تا قله های بلند کوههای جبل عامل و در مرزهای فلسطین اشغال شده از خود قهرمانیهای بسیاری به یادگار گذاشته و همیشه در قلب محرومین و مستضعفین شیعه جای گرفته است .


دکتر مصطفی چمران در سال 1311 در تهران ، خیابان پانزده خرداد متولد شد. وی تحصیلات خود را در مدرسه انتصاریه، نزدیک پامنار، آغاز کرد و در دارالفنون و البرز دوران متوسطه را گذراند؛ سپس در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و در سال 1336 در رشته الکترومکانیک فارغ التحصیل شد. چمران یک سال به تدریس در دانشکده فنی پرداخت. وی در همه دوران تحصیل شاگرد اول بود. در سال 1337 با استفاده از بورس تحصیلی شاگردان ممتاز به آمریکا اعزام شد و پس از تحقیقات علمی در جمع معروف ترین دانشمندان جهان در کالیفرنیا ومعتبرترین دانشگاه آمریکا - برکلی - با ممتاز ترین درجه علمی موفق به اخذ مدرک دکترای الکترونیک و فیزیک پلاسما گردید.

 فعالیتهای اجتماعی:

دکتر مصطفی چمران  از 15 سالگی در درس تفسیر قرآن مرحوم آیت الله طالقانی، در مسجد هدایت، و در درس فلسفه و منطق استاد شهید مرتضی مطهری و بعضی از اساتید دیگر شرکت می کرد و از اولین اعضای انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران بود. در مبارزات سیاسی دوران مصدق از مجلس چهاردهم تا ملی شدن صنعت نفت شرکت داشت . بعد از کودتای ننگین 28 مرداد و سقوط دولت دکتر مصدق در لوای یک گروه سیاسی  سخت ترین مبارزه ها و مسئولیتهای او علیه استبداد و استعمار شروع شد و تا زمان مهاجرت از ایران، بدون خستگی و با همه قدرت خود، علیه نظام طاغوتی شاه جنگید و خطرناک ترین مأموریتها را در سخت ترین شرایط با پیروزی به انجام رسانید.

چمران در آمریکا، با همکاری بعضی از دوستانش، برای اولین بار انجمن اسلامی دانشجویان آمریکا را پایه ریزی کرد و از موسسین انجمن دانشجویان ایرانی در کالیفرنیا و از فعالین انجمن دانشجویان ایرانی در آمریکا به شمار می رفت که به دلیل این فعالیتها، بورس تحصیلی شاگرد ممتازی وی از سوی رژیم شاه قطع می شود. او پس از قیام خونین 15 خرداد سال 1342 و سرکوب ظاهری مبارزات مردم مسلمان به رهبری امام خمینی (ره) دست به اقدامی جسورانه و سرنوشت ساز می زند و  به همراهی بعضی از دوستان مؤمن و همفکر ، رهسپار مصر می شود و مدت دو سال در زمان عبد الناصر سخت ترین دوره های چریکی و پارتیزانی را می آموزد و به عنوان بهترین شاگرد این دوره شناخته شده و فوراً مسئولیت تعلیم چریکی مبارزان ایرانی را بر عهده می گیرد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۹ خرداد ۹۸ ، ۰۸:۲۴

دکتر علی شریعتی در دوم آذر 1312 چشم به جهان گشود

29 خرداد ،سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی

دکتر علی شریعتی نقشی اساسی در بیدارگری اسلامی و طرح اسلام به عنوان یک ایدئولوژی پویا و کارساز داشته و به حق یکی از بزرگترین متفکران تجدید حیات اسلام در جهان معاصر می باشد.

مقدمه

29 خرداد سالروز درگذشت دکتر علی شریعتی است. به همین مناسبت هر ساله به پاس خدمات ارزنده او به نسل جوان این کشور آثار و اندیشه های او همچون استاد شهید مرتضی مطهری مورد نقد و بازخوانی مستمر قرار می گیرد.بی شک او و استاد مطهری دو اندیشمند و دو متفکر تأثیرگذار در جامعه ایرانی بوده و هستند که اندیشه های آنان مقدمات نظری انقلاب اسلامی ایران را فراهم کرد.

 مجموعه آثار دکتر علی شریعتی که تاکنون بالغ بر 37 اثر رسیده است شامل آثار مختلفی چون، تاریخ، دین، جامعه شناسی، سیاست، عرفان، هنر و … است. در این میان او اهتمام ویژه ای به معرفی الگوهای خاص دینی دارد. شخصیتهایی چون ابوذر، علی(ع)، حسین(ع)، اقبال لاهوری و… کسانی هستند که در تاریخ اندیشه او به تدریج مشاهده می شوند.

  زندگینامه دکتر علی شریعتی

دکتر "علی شریعتی" معلم، سخنران و نظریه پرداز انقلابی دوم آذر 1312 در "کاهک" روستایی با آفتابی سوزان در بخش داورزن شهر سبزوار چشم به جهان گشود. پدرش استاد محمد تقی شریعتی مزینانی بود. او در خانواده ای روحانی متولد شده بود.

علی شریعتی می نویسد: پدرم نخستین سازنده ابعاد روحم؛ کسی که برای اولین بار هم هنر فکر کردن را به من آموخت و هم فن انسان بودن را. طعم آزادی، شرف، پاکدامنی، مناعت، عفت روح، استواری، ایمان و استقلال دل را..."

 علی در کودکی برای آموختن قرآن به مکتب خانه روستا رفت و در واقع اولین معلم او "ملا زهرا" مکتب دار روستای کاهک بود. علی در سال 1319 وقتی هفت ساله بود در دبستان "ابن یمین" مشهد ثبت نام کرد، ولی پدر به خاطر ناآرام شدن اوضاع کشور (تبعید رضاشاه و  اشغال کشور توسط متفقین) خانواده اش را به روستا فرستاد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۸ خرداد ۹۸ ، ۰۹:۴۹

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده های معظم شاهد و ایثارگران در میز خدمت بنیاد استان برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی انجمن اسلامی، دیدار  چهره به چهره هفتگی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با حضور معاون بهداشت و درمان و کارشناس مسئول مددکاری و مشاوره چهارشنبه 22 خرداد 98 در اطاق میز خدمت اداره کل بنیاد برگزار و 35 نفر از خانواده های معظم شاهد ، جانبازان و ایثارگران عزیز بصورت جداگانه به بیان مسائل و مشکلات خود پرداخته و مدیرکل بنیاد در هر مورد دستورات مقتضی را جهت رسیدگی و پیگیری از حوزه های مختلف را صادر کرد.

گفتنی است علاوه بر روزهای چهارشنبه در سایر ایام هفته نیز مدیر کل بنیاد ایثارگران را جهت دیدار به حضور می پذیرند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۵ خرداد ۹۸ ، ۰۸:۲۳

یادواره شهدای محله دروازه آستارا اردبیل با محوریت شهید علی سیفی، از شهدای مدافع حرم استان ‌در مسجد حسین‌بن علی(ع) این شهر برگزار شد.

یادواره شهدای محله دروازه آستارا در اردبیل برگزار شدبه گزارش «روابط عمومی انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل، یادواره شهدای محله دروازه آستارا با محوریت دومین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم علی سیفی، از شهدای مدافع حرم استان ‌صبح امروز، ۲۰ خردادماه با حضور مسئولان، خانواده‌های معظم شهدا، اقشار مختلف مردم، رزمندگان، مدافعان حرم و با سخنرانی حجت‌الاسلام حسین نوری، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه ناحیه اردبیل در مسجد حسین‌بن علی(ع) اردبیل برگزار شد.

‌نوری در این مراسم عزت، افتخار، اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی ایران را مدیون شهدای والامقام مدافع حرم دانست و تصریح کرد: شهدای مدافع حرم در خارج از مرزهای کشور در راه دفاع از ارزش‌های دینی و اسلامی جانفشانی کردند تا امنیت و آرامش در کشور برقرار شود و ما قدردان این ایثارگری‌ها و رشادت‌ها هستیم.

وی افزود: همه شهدا جایگاه رفیع دارند و در جوار حقند اما شهدای مدافعین حرم به دلایلی از جایگاه ابدی و معنوی بالایی برخوردارند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاهه ناحیه شهرستان اردبیل اضافه داشت: مدافعین حرم با لبیک‌گویان به ندای ولایت فقیه از حریم اهل بیت(ع) دفاع کرده و برخی از آنان مانند شهید مدافع حرم علی آقایی دفاع از ناموس اهل بیت‌(ع) را بر زندگی تازه نوپا ترجیح داد و به تعبیر مقام معظم رهبری از اسارت مجدد حضرت زینب(س) مانع شدند.

وی بیان کرد: شهدای مدافع حرم، اسوه های مقاومت و نماد ولایت پذیری هستند و امروزه به برکت مجاهدت این شهیدان، امنیت و آرامش در جامعه حاکم است.

نوری گفت: پیام شهدا بستر سازی برای ظهور امام زمان(عج)، ولایت مداری و تاکید بر عفت و حجاب بوده است.

‌نوری حضور در یادواره‌های شهدا را تجدید میثاقی دوباره با شهدای والامقام دانست و افزود: باید به پاس قدردانی از رشادت‌ها و ایثارگری‌های شهدا تلاش کنیم تا حضوری پرشور و گسترده در چنین آئین‌های معنوی و ارزشی داشته و بر تداوم راه شهیدان تاکید کنیم.

یادآوری می‌شود؛ شهید مدافع حرم علی سیفی در ماه رمضان و مصادف با ۱۶ خرداد و با زبان روزه در شهر «حماء» سوریه به شهادت رسید و پیکر این شهید والامقام در روز ۱۴ تیرماه سال گذشته در گلزار شهدای اردبیل تشییع شد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۵ خرداد ۹۸ ، ۰۸:۰۵
در وصیت‌نامه شهدا، امر به معروف و نهی از منکرهایی خطاب به مسئولان دیده می‌شود که حرف همه این است که پست‌ها و مقام‌های شما از ثمره خون پاک گلگون کفنان انقلاب اسلامی است؛ نگذارید خائنان در مسئولیت‌ها دخیل باشند؛ دست از باندبازی بکشید و به بیت‌المال خیانت نکنید.
بیت‌المال و مقام شما از قطره خون شهدا است/به بیت‌المال خیانت نکنید
الیاس پور، گلباد ) 1365 - 1326 کهگیلویه و بویراحمد(

وصیتم به تمام ارگانهای انقلابی این است که قدر این نعمت را بدانید و در امور کارها بسیار کوشا باشید و از بیت‌المال حفاظت کنید و همان گونه که علی )ع ( رهبر ما، دلسوز امور مسلمین بود نمی‌گذاشت که به اندازه سرسوزنی به بیت‌المال خیانت شود، شما همانگونه رفتار کنید.

جمشیدی افارانی، محمدرضا ) 1362 - 1340 اصفهان(

برادرانی که در ادارات، وزارتخانه‌ها و پُست‌های دیگر هستند؛ خدای نکرده از مردم پول نگیرید که رشوه حرام است و کاری را که انجام می‌دهید هیچ اجر و ارزش ندارد. برادرانی که در ادارت، وزارتخانهها و پُستهای دیگر هستند اولاً می خواهم که برای مقام کار نکنید و بر علیه یکدیگر توطئه نکنید و مواظب هواهای نفسانی باشید و دوم اینکه به کار مردم رسیدگی کنید و اگر میبینید که نمی‌توانید، آن پُست را ترک کنید و به کسی که می‌تواند در آن پُست خدمت کند بدهید.

حاج غنی، مجید ) 1366 - 1347 چهارمحال و بختیاری(

همیشه در هر پست و مقامی که در این مملکت اسلامی قرار گرفتید به یاد داشته باشید که از ثمره خون پاک گلگون کفنان انقلاب اسلامی است که چنین مسئولیتی به عهده شما گذاشته شده است، پس وظیفه دارید که به نحو احسن و با رعایت اصول اسلامی وظیفه خود را انجام رسانید .

هلالی، رسول ) 1360 - 1336 اصفهان(

شما که دارای مقامی انتخابی یا انتصابی هستید به خود مغرور نشوید زیرا که ریاست برای شما لقمه چربی نخواهد بود و سرانجام آن اگر برای خدا نباشد ملامت و ندامت و عذاب روز قیامت است. پس خود را گم نکنید و بدانید که شما از بطن مردم هستید و باید در میان آن‌ها نیز باشید و به مشکلات آن‌ها رسیدگی کنید و با در نظر گرفتن معیارهای اصیل مکتبی، مسائل را حل کنید و دست از تنازع بردارید تا مردم را مأیوس نکرده و به دشمنان میدان ندهید.

یونسی، حیدرعلی ) 1362 - 1343 اصفهان(

کارمندان ادارات دولتی و خصوصی والله در پیش خدا و مقابل خون شهیدان مسئولید. اگر کم کار کردید این حقوقی که به شما می‌رسد از دسترنج آن کارگر بینوا و آن کشاورز خسته و کوفته است، تا توان دارید، باید به اسلام و مسلمین خدمت نمایید.

عبدالهیان دهکردی، علی ) 1365 - 1349 چهارمحال بختیاری(

اگر پست و مقامی به چنگ آوردید خود را نبازید و به اسلام خیانت نکنید.

فاضل، محمد ) 1365 - 1347 اصفهان(

نگذارید عده‌ای که به انقلاب و اسلام تعهد ندارند در مسئولیت‌ها دخیل باشند.

شکوری گرکانی، محمد صادق ) 1362 - 1331 تهران(

به مردم ستم نکنید، ادارات و اماکنی که اداره امور مردم دست آنهاست به اسم نظم و تشکیلات و قوانین اداری و مقررات دست و پاگیر، کار مردم را لنگ نکنید و آنها را راضی کنید ولو به قیمت از دست رفتن خودتان باشد. زیرا رضای خداوند سبحان در رضایت خلق است.

صفری، جلیل ) 1368 - 1343 زنجان(

مسئولین متدین و محترم شهر آگاه باشند که یک سری از کارمندان برای ایجاد نارضایتی برخوردهای غلطی دارند و گاهاً مشاهده شده است که گفته‌اند: می‌خواستی انقلاب نکنی، منظورشان همان بدبینی به نظام است.

ضیغمی، مسیح الله ) 1361 - 1341 فارس(

بیایید و این موقعیت را از دست ندهیم و از این موقعیت استفاده بکنیم. اگر در اداره کار می‌کنیم، با وقت هدر ندادن و از زیر کار در نرفتن.

دباغ فردوس، محمد رضا ) 1363 - 1343 خراسان رضوی(

برادران اداری شما نیز از کاغذ بازی‌ها بپرهیزید و بیشتر به کارهای روستاییان و محرومین جامعه رسیدگی کنید و از کم‌کاری نیز بپرهیزید که گناهی بزرگ است.

دلاورفر، بهرام ) 1365 - 1342 خوزستان(

هنگامی که بخواهید کسی را جهت عضویت در اداره‌ای پذیرش کنید خیلی حواستان باشد که ثبت نام اشتباه نکنید زیرا عده بسیاری از این امت شریف ناراضی هستند از ادارات، و حق هم دارند.

رضا کرمی، ابراهیم ) 1361 - 1343 اصفهان(

افراد ناصالح را از ارگان‌های انقلابی سعی کنید اخراج کنید و از مسئولین کشور به عنوان کسی که خودش را فدای اسلام کرده است می‌خواهم که از نفوذ افراد غیر متعهد به حزب جمهوری اسلامی جلوگیری کنند و نگذارند که خدای ناکرده اسلام ضربه بخورد.

شاهسون، مهدی ) 1365 - 1348 اصفهان(

از ارگانهای انقلابی می‌خواهم که واقعاً انقلابی باشند و از کاغذبازی‌ها بپرهیزند و فقط به وضع این مردم رسیدگی کنند. به خدا قسم روز قیامت در مقابل این مردم مسئول خواهید بود که اگر به وضعشان نرسید. از برادرانی که در شهرها هستند تقاضا می‌کنم که دست از این باندبازی‌ها بردارند.

حاجیلو، محمد ) 1363 - 1343 همدان(

در درست مصرف کردن بیت‌المال کوشا باشید. زیرا این از قطره خون شهدا است .

حیدری یزدی، سید محمد ) 1366 - 1348 یزد(

از مسئولین و افرادی که در هر ارگانی مسئولیتی دارند خواهشمندم به وظایف محوله خود کاملاً عمل کنند و بر اعمال زیردستان خود نیز تسلط داشته باشند زیرا هرگونه خلاف، کم کاری و .. در هر ارگانی از جانب مسئولان آن دیده می‌شود. سعی کنید این ملت را رنجیده نکنید.

بهرامی قلعه سفیدی، محسن ) 1365 - 1345 اصفهان(

آنهایی که در ادارات هستند و کارشکنی می‌کنند و هدفشان خدا نیست و مردم مستضعف و رنج کشیده که انقلاب اسلامی متعلق به همین‌ها است و همینها هستند که سنگینی انقلاب و جنگ تحمیلی را به دوش کشیده و آن را به پیش می‌برند و به آنها رسیدگی نمی‌کنند از آن‌ها می‌خواهم که به خود آمده و نیت‌های خود را خالص کنند برای خدا، و تبعیض قائل نشوند بین افراد و به درد این مردم مستضعف رسیدگی کنند. البته سخنم با آنان که در اداره‌جات هستند است و با آن‌هایی است که هدفشان دلسردی برای مردم و کم کاری است.

ابوطالبی ، مجید ) 1361 - 1344 تهران(

اگر پستی یا مقامی به شما دادند سعی کنید به نحو احسن در انجام وظایف محوله بکوشید و اگر می‌دانید قادر نیستید از گرفتن این مقام خودداری کنید.

ایرانپور، علیرضا ) 1367 - 1345 اصفهان(

چرا بعضی از افراد ادارای که در آخرین لحظات شخصی به حضورشان می‌رسد حاضر به رسیدگی به کار نمی‌شوند و او را در بلاتکلیفی می‌گذارند و حال آنکه کار را می‌توانستند با چند دقیقه حل کنند. دیگر اینکه از باندبازی و دستگرایی پرهیز کنید .