انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

کاربران گرامی خوش آمدید
در این وبلاگ شما می توانید به زندگی نامه، وصایا و تصاویر شهدا و مقالات در موضوع شهید وشهادت و تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دسترسی پیدا کنید.

بایگانی

۸ مطلب در فروردين ۱۳۹۹ ثبت شده است

29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

ارتش, 29 فروردین روز ارتش, روز ارتش, روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران‎

29 فروردین روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

نامگذاری 29 فروردین به نام روز ارتش از ابتکارات امام خمینی(ره) بود. آن هم در شرایطی که ارتش جمهوری اسلامی با کارشکنی های مختلف داخلی و خارجی روبه رو بود.

پس از پیروزی انقلاب، در شرایطی که دشمنان کمین کرده انقلاب و به تبعیت از آنان دوستان نا آگاه، نغمه شوم و خطرناک انحلال ارتش را سرداده بودند و ارتش در حساسترین شرایط حیات خود قرار گرفته بود، امام خمینی (ره) به عنوان بزرگترین حامی ارتش پای در میدان نهاد و نقشه شوم دشمنان انقلاب را نقش بر آب نمود و طی پیامی، با قاطعیت هرچه تمامتر، ضرورت حفظ ارتش را اعلام و در جهت انسجام، یکپارچگی و وحدت ارتش، فرمان تاریخی و مهمی را صادر فرمودند و روز 29 فروردین را روز ارتش نامگذاری کردند.


چه شد که 29 فروردین به نام ارتش نام گذاری شد؟
از 19 بهمن 57 و دیدار همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی(ره) ارتشی ها با سرعت بیشتری به انقلاب اسلامی پیوستند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از همان اولین روز ، کار خود را برای دفاع از انقلاب اسلامی ایران شروع کردند.اولین درگیری و نا آرامی در منطقه ترکمن صحرا و در نزدیک مرزهای شوروی(سابق) توسط گروهکهای چپ و مزدوران استکبار با هدف خودمختاری منطقه آغاز شد که با اعزام یگانی از کارکنان داوطلب نیروی زمینی ارتش سرکوب شد.

ارتش به سراغ کنترل ناآرامی های سایر مناطق مثل کردستان و آذربایجان غربی رفت. همزمان جنگ روانی علیه ارتش در داخل و خارج کشور به راه افتاده بود و به دنبال آن بود تا ارتش را یک نیروی ضد مردمی و عامل امپریالیسم معرفی کند که همچنان سرکوب مردم را ادامه می داد و بایستی منحل می شد و جای خود را با یک ارتش خلقی یا بی طبقه توحیدی عوض می کرد. همین جوسازی ها سبب شد تا شهید سپهبد ولی الله قرنی اولین رییس ستاد مشترک ارتش در نامه ای استعفای خود در روزهای اول فروردین 1358 را به امام خمینی (ره) تقدیم کند.

ارتش,علت نامگذاری 29 فروردین به عنوان روز ارتش,روز ارتش

 29 فروردین روز بزرگداشت حماسه آفرینی های دلاور مردان ارتش ایران

 

شهید قرنی در استعفای خود با شکایت از اقدامات ضد انقلاب و دشمنان خارجی و دخالت های بیجا در امور ارتش چنین نوشته بود:

<< معاون نخست وزیر انقلاب که خود را واضع مقررات و مالک الرقاب می داند بدون آنکه بداند ارتش چه موقعیت و چه امکاناتی دارد و متأسفانه بدون اینکه حتی اینجانب را طرف مشورت قرار دهد هر روز دستوراتی صادر می نماید که ارتش بایستی شاهد لطمه ای دیگر بر روحیات افسران و افراد خود و افتادن مقداری سلاح و مهمات و مال و منال به دست افراد ناصالح و وابسته به خارجیان باشد و... وزیر دفاع بدون مشورت و نظر خواهی از اینجانب و خارج از وظایف خود می رود و از رادیو و تلویزیون و مطبوعات نسنجیده می گوید که سربازان فروردین مرخص و بالنتیجه تعداد معدودی که از ارتش با خون دل به سربازخانه ها کشانده بود، نگهداری سربازخانه ها را رها کرده و به موطن خود می روند و شب هنگام عناصر توده ای وابسته به سیاستهای خارجی با کامیونها به سربازخانه ها می روند و باقیمانده اسلحه و مهمات را بار کرده و به خارج از شهر می برند... دولت بدون مشورت با ارتش و آگاه ترین مرجع ارزیابی کردستان، نمایندگانی را به آن صفحات می فرستند که با ورود آنها و اولین سخن پراکنی که می کنند مردم را به پادگان مهاباد ریخته و غارت می کنند و در جلوی همین هیأت فرماندة پادگان را گلوله باران می کنند...>>
 کمتر از یک ماه بعد، سپهبد قرنی توسط گروهک فرقان ترور شد و به شهادت رسید تا علاوه بر آثار جنگ روانی سنگینی که بطور مستقیم و غیر مستقیم توسط دشمنان خارجی، طیف ضدانقلاب، منافقین، حزب توده و عناصر نا آگاه در ارتش جریان داشت، بی انضباطی، سستی و عدم تمکین از فرماندهان نیز به مشکلات ارتش اضافه شود.

مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینی(ره) برای بیرون رفتن از این وضعیت چاره اندیشی کنند و از امام (ره) بخواهند ایشان فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را مجدداً اعلام نمایند. تا با استفاده از این حکم حکومتی قوام و انضباط بر ارتش برگردد. امام خمینی نیز (ره) با صدور پیامی تاریخی در تاریخ 29 فروردین سال 58 خطاب به ملت ، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند.

 

پیام تاریخی امام خمینی (ره) در سال 1358 و نامگذاری روز ارتش
با پیام تاریخی و حیات بخش امام خمینی (ره) در سال 1358 ارتش تولدی نو یافت و (ارتش جمهوری اسلامی ایران) پا به عرصه وجود گذاشت.

روز ارتش,علت نامگذاری 29 فروردین به عنوان روز ارتش,ارتش ایران

نامگذاری 29 فروردین به نام روز ارتش از ابتکارات امام خمینی(ره) بود.

 

بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

26 فروردین 58/ 17 جمادى الاولى 99
ملت شریف و مبارز ایران- وفقهم اللَّه تعالى‏

با اهداى سلام و سپاس از مجاهدات خستگى ناپذیر شما ملت شجاع که اهداف مقدس اسلام را تا آستانه پیروزى رساندید و دست خیانتگران داخلى و خارجى را با خواست خداى بزرگ قطع کردید، لازم است به تذکرات زیر توجه نمایید:
1- روز چهارشنبه 29 فروردین روز ارتش اعلام مى‏ شود. ارتش محترم در این روز در شهرستان هاى بزرگ با ساز و برگ به رژه بپردازند و پشتیبانى خود را از جمهورى اسلامى و ملت بزرگ ایران و حضور خود را براى فداکارى در راه استقلال و حفظ مرزهاى کشور اعلام نمایند.
2- ملت ایران موظفند از ارتش اسلامى استقبال کنند و احترام برادرانه از آنان نمایند. اکنون ارتش در خدمت ملت و اسلام است و ارتش اسلامى است، و ملت شریف لازم است آن را به این سِمت رسماً بشناسند و پشتیبانى خود را از آن اعلام نمایند. اکنون مخالفت با ارتش اسلامى که حافظ استقلال و نگهبان مرزهاى آن است جایز نیست. ما و شما و ارتش، برادرانه باید براى حفظ و امنیت کشورمان کوشش کنیم و به شرارت اشرار و اختلال مفسدین خاتمه دهیم.
3- افراد ارتش موظفند در داخل ارتش حفظ نظم و سلسله مراتب و ضوابط را بکنند. توجه ننمودن به این مسائل موجب ضعف ارتش اسلامى مى‏ شود و نظام را از هم مى ‏پاشد. سربازان و درجه داران و افسران موظفند سلسله مراتب را حفظ و مراعات کنند؛ چنانچه رؤساى فوق موظفند با ارتش به طور محبت و برادرى رفتار نمایند و از دیکتاتورى که در رژیم طاغوت بود اجتناب نمایند. ارتش اسلامى باید با حفظ سلسله مراتب و نظام صحیح اسلامى و اطاعت کامل زیردست از ما فوق و رعایت کامل ما فوق از زیردست، اداره شود. تخلف از این امر ضد انقلاب است و مورد مؤاخذه خواهد بود.
4- افراد خارج از ارتش حق ندارند در امر ارتش دخالت کنند و ارتشى را در داخل ارتش یا خارج بدون مجوز دستگیر کنند. اگر شکایتى دارند یا اطلاع از مجرمیت کسى دارند، روى موازین شرعى و قانونى رسیدگى خواهد شد. دخالت بیجا در داخل ارتش موجب ضعف آنان مى‏شود و مخالف انقلاب اسلامى است.
5- این قشر از ارتش که در خدمت اسلام و ملت هستند و وفادارى خود را از جمهورى اسلامى اعلام نمودند، اگر خداى نخواسته در رژیم طاغوتى خلاف و گناه صغیره کرده‏اند، با برگشت به سوى خداى تعالى و جمهورى اسلامى مورد عفو خداوند رحمان و عفو ملت شریفند، و این جانب نیز آنان را عفو کردم. امید است آنان با دلگرمى و اعتماد به خدا و ملت شریف به خدمت خود صادقانه ادامه دهند و با قدرت در پادگان هاى خود مستقر شوند. از خداوند تعالى عظمت اسلام و مسلمین و هدایت جوانان فریب‏ خورده ‏اى را که مى ‏خواهند در صفوف مسلمان ها تفرقه بیندازند خواستارم، و هوشیارى ملت را در مقابل توطئه ‏هاى غیر اسلامى امیدوار. و السلام علیکم و رحمة اللَّه.
روح اللَّه الموسوی الخمینى‏
(صحیفه امام، ج‏7، ص: 20 و 21)

منابع :

fardanews.com

imam-khomeini.ir

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۸ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۴۱

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان تلویزیونی به‌مناسبت خجسته عید نیمه‌شعبان:

برنامه‌های کمک به قشرهای ضعیف هرچه سریع‌تر، بیشتر و بهتر اجرا شود

سخنرانی زنده و تلویزیونی به مناسبت نیمه شعبان

رهبر انقلاب اسلامی با تبریک عید میلاد حضرت ولی‌عصر(عج) به ملت ایران، مسلمانان و همه آزادیخواهان جهان افزودند: احساس نیاز آگاهانه نخبگان جهان و نیاز ناخودآگاه امروز توده‌های ملتها به «یک دست قدرت الهی، به امامت معصوم و به حقیقت والای مهدی موعود» نشان‌دهنده این واقعیت است که مکاتب گوناگون و مسلک‌های مختلف بشری با همه‌ی ادعاها، نتوانسته‌اند آرامش و خوشبختی را برای ملت‌ها به ارمغان بیاورند.
ایشان با اشاره به مشکلات گوناگون جامعه بشری با وجود پیشرفت‌های علمی گفتند: بی‌عدالتی، فقر، بیماری، فحشا، گناه، شکاف طبقاتی بسیار وسیع و سوء استفاده قدرت‌ها از علم، موجب شده که جامعه بشری دچار احساس خستگی، اضطراب وگرفتاری باشد و احساس نیاز به یک دست نجات‌بخش در همه جای دنیا، اوج بگیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای علم و خرد و تجربه را از نعمتهای بزرگ الهی و حل کننده بسیاری از مشکلات بر شمردند اما خاطرنشان کردند: علم و خرد همچنان که تا کنون اثبات شده، نمی‌تواند گره بی‌عدالتی را باز کند و تحقق این آرزوی همیشگی بشر نیاز به دست قدرت الهی دارد و به همین علت، مأموریت بزرگ حضرت بقیه‌الله الاعظم پر کردن زمین از قسط و عدل است.
رهبر انقلاب اسلامی عدالت وعده داده‌شده در زمان ظهور صاحب‌الزمان را عدالت در همه شئون زندگی بشر از جمله عدالت در قدرت، ثروت، سلامت، کرامت انسانی و منزلت اجتماعی خواندند و افزودند: به لطف و قدرت الهی این وعده با دست قدرت امام عصر حتماً محقق خواهد شد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بیان وعده «فرج و حرکت عظیم الهی» در همه ادیان افزودند: انتظار فرج در اسلام انتظاری سازنده و همراه با امید و تحرک و اقدام است و به همین علت همان‌گونه که پیامبر خاتم و ائمه هدی فرموده‌اند، انتظار فرج جایگاه بسیار مهمی دارد و برترین اعمال است.
رهبر انقلاب انتظار فرج حضرت ولی‌عصر را مهمترین مصداق انتظار خواندند و افزودند: البته انتظار فرج و گشایش باید ناظر به همه امور زندگی باشد و به همین علت انتظار فرج، خودش یک گشایش است چرا که انسان را از یأس و درماندگی نجات می‌دهد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر این که امت محمدی(ص) در هیچ حادثه‌ای نباید دچار یأس و ناامیدی شود، افزودند: انتظار فرج به معنای نشستن، بی‌عملی و چشم به در دوختن نیست بلکه به معنای آماده شدن و اقدام کردن برای دستیابی به آینده روشن و وعده داده‌شده است.

ایشان افزودند: به همین علت برای ایجاد جامعه مهدوی باید هم خودسازی کرد و هم به قدر توان دگرسازی، و محیط پیرامونی را به جامعه مهدوی که جامعه قسط، عدالت، معنویت، معرفت و برادری و عزت است، نزدیک کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای انتظار حقیقی فرج را در تضاد با بی‌صبری و مدت معین کردن برای ظهور حضرت خواندند و افزودند: در آماده‌سازی برای فرج، بی‌صبری و عجله کردن ممنوع است چرا که پروردگار بر مبنای شتاب و عجله انسان‌ها تصمیم نمی‌گیرد، ضمن این که هرحادثه وقت معین و حکمتی دارد و بر اساس آن حکمت انجام می‌شود.
ایشان با اشاره به اوضاع ناشی از بیماری کرونا در جهان افزودند: انتظار فرج به معنای فرج و گشایش بعد از شدّت نیز هست به همین علت، انسان منتظر از این حادثه مأیوس و متلاطم نمی‌شود و با حفظ آرامش خود می‌داند که این اوضاع بلاشک تغییر خواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دعا و مناجات را موجب افزایش آرامش ناشی از انتظار فرج دانستند و افزودند: در دو ماه پر برکت شعبان و رمضان، ادعیه فراوان و دارای مضامین عالی وجود دارد که می‌توان با مناجات واستغاثه با پروردگار و راز و نیاز با ائمه هدی، رحمت الهی را جلب و احساس آرامش بیشتری کرد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مناجات دیشب ملت ایران با پروردگار در شب میلاد حضرت مهدی موعود تأکید کردند: میلیون‌ها دستی که دیشب به آسمان بلند شد و با خدا راز و نیاز و به درگاه او استغاثه کرد، قطعاً و بلاشک موجب جلب رحمت الهی و منجر به بروز برکات فردی و اجتماعی خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دوم سخنانشان به موضوع بیماری کرونا اشاره کردند و با تأکید بر اینکه این موضوع یک آزمون عمومی و عجیب برای دولتها و ملتها است، گفتند: در مورد آمارها و اقدامات بسیار خوب انجام شده و توصیه‌های مسئولان، به قدر کافی مطالبی گفته شده و صداوسیما هم انصافاً در این زمینه بسیار خوب عمل کرده اما نکته مهم، خوش درخشیدن ملت ایران در آزمون این بیماری وبای مدرن است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای اوج این افتخار ملی را متعلق به کادر درمانی کشور دانستند و افزودند: کادر درمانی کشور با تحمل رنج دوری از خانواده حتی در تعطیلات نوروز و تحمل فشارهای ناشی از مراقبت از بیماران بدحال، جان و سلامت خود را در خدمت به مردم قرار دادند و این موضوع بسیار با عظمت، خاطره خوشی را در ذهن ملت ایران بر جای خواهد گذاشت.
رهبر انقلاب اسلامی، حضور داوطلبانه طلاب و دانشجویان جهادی و هزاران بسیجی پر تلاش و آحاد مردم در میدان ارائه خدمات به کادر درمانی و بیماران و حتی نیازمندان را بسیار با ارزش و خرسندکننده برشمردند و گفتند: نیروهای مسلح نیز انصافاً همه توان سازندگی و ابتکار خود از بیمارستانها و نقاهتگاههای تجهیز شده تا توانایی‌های علمی و تولید امکانات بهداشتی و درمانی را وارد میدان کردند و ظرفیتهای جدید نیز در این مسئله در نیروهای مسلح و جوانان خارج از آنها کشف شد.
ایشان مشارکت های مردمی در سراسر کشور را نیز انصافاً زیبا و شگفت انگیز خواندند و با اشاره به نمونه‌هایی از این اقدامات افزودند: همه این حرکت‌های ارزشمند نشان‌دهنده عمق و رسوخ فرهنگ اسلامی در مردم است و برخلاف خواسته برخی که در یکی دو دهه اخیر تلاش کردند فرهنگ اسلامی- ایرانی را تحقیر و مردم را متوجه سبک زندگی غربی کنند، این حرکتها نشان داد خوشبختانه احساس تفکر و فرهنگ اسلامی و زنجیره ارزشهای اسلامی در مردم ایران قوی و راسخ است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه به رفتار و عملکرد دنیای غرب در ماجرای کرونا اشاره کردند و با برشمردن مصادیقی همچون مصادره ماسکها و دستکش‌های کشورها به‌وسیله برخی کشورهای اروپایی و امریکا، هجوم مردم به فروشگاهها و خالی کردن قفسه‌ها و به جان هم افتادن برای چند دستمال توالت، صف کشیدن مردم برای خرید اسلحه، معالجه نکردن بیماران سالمند و خودکشی افراد به علت ترس از کرونا، گفتند: در این ماجرا فرهنگ و تمدن غرب محصول خود را نشان داد که این نتیجه طبیعی فلسفه حاکم بر تمدن غربی مبتنی بر فردگرایی و مادی گرایی و غالباً بی‌خدایی است.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به سخنان یکی از سناتورهای غربی که گفته بود «غرب وحشی زنده شده است»، افزودند: هنگامی که ما می‌گوییم غرب یک روح وحشی‌گری برخلاف ظاهر اتوکشیده و ادکلن زده خود دارد، برخی آن را انکار می‌کنند اما حالا خود آنها صراحتاً همین واقعیت را می‌گویند.
ایشان به بُعد دیگری از ماجرای بیماری کرونا در کشور یعنی رفتار عمومی ملت در به‌کار بستن توصیه‌ها اشاره کردند و گفتند: مردم واقعاً به آنچه ستاد ملی مقابله با کرونا به‌صورت تصمیم قاطع می‌گوید عمل می‌کنند، البته ممکن است چیزی را به صورت مردّد اعلام کنند و مردم به این نتیجه نرسند که باید به آن عمل شود اما در جایی که مطلبی قاطعانه گفته می‌شود مردم همراهی می‌کنند که نمونه بارز آن نرفتن به سیزده به‌در امسال و پذیرفتن یک نظم عمومی بود البته این رفتار باید ادامه یابد و تصمیم‌های ستاد ملی جدی گرفته و به آنها عمل شود.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به یک وجه دیگر حادثه کرونا تأکید کردند: کرونا یک مشکل بزرگ و ابتلایی خطرناکی برای بشریت است اما این قضیه نباید ما را از دیگر مشکلات و حوادث مهم دنیا غافل کند زیرا در سالهای گذشته، دنیا و یا کشور ما با مشکلات و حوادث بزرگ‌تر از آن هم مواجه بوده است.
ایشان یکی از این حوادث را که در ۳۲ سال قبل روی داد، حمله شیمیایی هواپیماهای رژیم بعث صدام به شهر حلبچه عراق و بخشهایی از مناطق مرزی ایران برشمردند و گفتند: در آن زمان، برخی از همین کشورهای مدعی تمدن و ترقی، سلاح‌های شیمیایی را در اختیار صدام قرار دادند و تا امروز هم هیچ‌یک از آنها درباره جنایتشان جوابی نداده‌اند.
رهبر انقلاب اسلامی، جنگهای جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام و حمله آمریکا به افغانستان و عراق را از دیگر حوادث مهم و بزرگ سالهای گذشته دانستند و خاطر نشان کردند: حادثه کرونا نباید موجب غفلت ما از ظلم و ستم قدرتمندان دنیا به ملتهای مختلف از جمله مردم فلسطین و یمن شود و همچنین نباید از توطئه و دشمنی استکبار غافل شد چرا که بر خلاف تصور عده‌ای که می‌گویند اگر ما دشمنی نکنیم آنها نیز دشمنی نمی کنند، دشمنی استکبار با اصل نظام جمهوری اسلامی و مردم سالاری دینی است.
ایشان در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به تلاش جدی مسئولان در ستاد ملی مقابله با کرونا و ارائه گزارشها به رهبری گفتند: در ستاد ملی تصمیم‌هایی برای قشرهای ضعیف جامعه گرفته شده است که توصیه و تأکید می‌کنم این برنامه‌ها را هر چه سریع‌تر، بیشتر و بهتر به اجرا درآورند، البته مردم نیز برای کمک به اقشار ضعیف وظیفه دارند.

رهبرانقلاب اسلامی به مشکلات و سخت شدن شرایط زندگی برای برخی افراد جامعه به علت تبعات ناشی از کرونا اشاره کردند و افزودند: افرادی که توانایی و تمکن مالی دارند، فعالیت‌های وسیعی را به‌منظور کمک به نیازمندان آغاز کنند، به‌خصوص که در آستانه ماه مبارک رمضان که ماه انفاق و ایثار است، قرار داریم.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تاکید کردند: خوب است که در ماه مبارک رمضان یک رزمایش گسترده برای مواسات، همدلی و کمک مؤمنانه به نیازمندان و فقرا در جامعه شکل بگیرد و برای اثبات ارادتمان به امام زمان(عج) صحنه‌ها و جلوه‌هایی از جامعه مهدوی را که جامعه ای همراه با قسط، عدل، عزت، علم، برادری و همیاری است، به‌وجود آوریم.
ایشان همچنین با اشاره به برگزار نشدن جلسات عمومی دعا، توسل و سخنرانی در ماه مبارک رمضان امسال، آحاد مردم را به عبادت، تضرع و خشوع در تنهایی و در خانه‌ها و در میان خانواده‌ها توصیه کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان سخنانشان به مسئولان و فعالان جوان در عرصه علم و فناوری نیز توصیه کردند موضوع جهش تولید حیاتی است و فراموش نشود زیرا باید به هر قیمتی که شده موضوع تولید پیگیری شود و به مرحله جهش برسد. همچنین جوانان فعال در عرصه علم و فناوری کار آزمایشگاهی و تولید نیازهای کشور را به‌صورت جدی پیگیری کنند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۲ فروردين ۹۹ ، ۰۰:۰۳

۷آپریل، ۱۸ فروردین روز جهانی بهداشت

روز جهانی بهداشت-همه ساله روز ۱۸ فروردین(۷ آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود .

روز جهانی بهداشت

روز جهانی بهداشت-همه ساله روز ۱۸ فروردین(۷ آوریل) به عنوان روز جهانی بهداشت در کشور های مختلف جهان گرامی داشته می شود.

در چنین روزی در سال ۱۹۴۸ میلادی در نیویورک، نخستین اساسنامه ی کنفرانس بین المللی بهداشت از سوی سازمان بهداشت جهانی تدوین گردید. همچنین در ژوئن همان سال نخستین مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی در ژنو با حضور نمایندگان بیش از شصت و یک کشور جهان تشکیل شد. از آن سال به بعد همه ساله چنین روزی به عنوان روز جهانی بهداشت در  کشورهای مختلف گرامی داشته می شود.

در جمهوری اسلامی ایران  امر بهداشت همواره  به عنوان یکی از مباحث مبنایی در مباحث توسعه مندی کشور مد نظر بوده است چنانکه فصل بیست و پنجم  قانون" بر نامه ی سوم توسعه ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور " به  بهداشت و درمان  اختصاص داده شده است :

ماده ی ۱۹۲

الف ـبه ‌منظور افزایش کارایی و توسعه ی خدمات بهداشتی درمانی در کشور و ایجاد تسهیلات جهت دسترسی آحاد مردم به این خدمات و تعیین حدود تصدی بخش دولتی و غیر دولتی اقدامات زیر انجام خواهد شد:

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۹ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۲۹

ولادت حضرت علی اکبر (ع) و روز جوان

زندگینامه حضرت علی اکبر,ویژه نامه ولادت حضرت علی اکبر

حضرت علی اکبر (ع) در سال 33 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود

  حضرت علی اکبر فرزند امام حسین علیهما السلام در بین سال های 33 تا 35 ه از مادری به نام لیلا دختر ابی مرّه در شهر مدینه چشم به جهان گشود. وی در مکتب انسان ساز پدر شیوه های صحیح دفاع از مکتب و اطاعت از امامت و حمایت از آرمان های مقدس آن را آموخت. او در روز عاشورا اولین نفر از بنی هاشم بود که پس از مبارزه جانانه جام شهادت سر کشید. روز میلاد حضرت علی اکبر علیه السلام به روز جوان نامگذاری شده است.

شناسنامه حضرت علی اکبر علیه السلام
حضرت علی اکبر (ع) فرزند بزرگ امام حسین در سال 33 هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود.
مادر بزرگوار وی لیلا دختر ابی مره است. لیلا برای امام حسین پسری آورد، رشید، دلیر، زیبا، شبیه ترین کس به رسول خدا، رویش روی رسول، گفتگویش گفتگوی رسول خدا ، هر کسی که آرزوی دیدار رسول خدا را داشت بر چهره پسر لیلا می نگریست، تا آنجا که پدر بزرگوارش می فرماید "هرگاه مشتاق دیدار پیامبر می شدیم به چهره او می نگریستیم"؛ به همین جهت روز عاشورا وقتی اذن میدان طلبید و عازم جبهه پیکار شد، امام حسین چهره به آسمان گرفت و گفت «اللهم اشهد علی هؤلاء القوم فقد برز الیهم غلام اشبه الناس برسولک محمد خلقا و خلقا و منطقا و کنا اذا اشتقنا الی رؤیة نبیک نظرنا الیه...».
حضرت علی اکبر علیه السلام اولین شهید عاشورا از بنی هاشم بود. شجاعت و دلاوری حضرت علی اکبر و رزم آوری و بصیرت دینی و سیاسی او، در سفر کربلا به ویژه در روز عاشورا تجلی کرد. سخنان و فداکاریهای وی نیز به خوبی مؤید این مطلب است .

زندگی نامه حضرت علی اکبر علیه السلام
وقتی حضرت اعلام کرد عزم سفر دارد و می خواهد از مدینة النّبی بیرون برود، حضرت علی اکبر علیه السلام پرچم وفاداری نسبت به امام را پیشاپیش قافله به اهتزاز درآورد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۹ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۲۰

ولادت ابوالفضل عباس(ع)

حضرت ابوالفضل العباس اولین فرزند حاصل از ازدواج حضرت امیر المؤمنین على(علیه السلام) و ام البنین می باشد. او در روز چهارم شعبان سال 26 هجری در مدینه به دنیا آمد.
اودر دامان امیرالمؤمنین علی(ع) و مادر گرامیشان به گونه‌ای پرورش یافتند که به مظهر غیرت، ایثار و شجاعت، بدل شدند.

علت نام گذاری او چه بود؟

علت نام گذاری او به این علت بود که عباس هم به معناى شیر شرزه و خشمگین است و هم به معناى عبوس و چهره گرفته زیرا که ایشان نسبت به ظالمان چهره اى خشمگین داشتند.

زندگی و رشد او:

حضرت عباس در خانه على(علیه السلام) و در دامان مادر با ایمان وفادارش و در کنار امام حسین رشد کرد و درس هاى بزرگ انسانیت صداقت و اخلاق را فرا گرفت تربیت خاص امام على(علیه السلام) بى شک در شکل دادن به شخصیت فکرى و روحى این نوجوان سهم عمده اى داشت .

ولادت ابوالفضل العباس

مقام حضرت عباس(ع):

در شب عاشورا، وقتی دشمن در مقابل کاروان امام حسین (ع) حاضر شد و در راس آنها عمربن سعد شروع به داد و فریاد کرد، امام حسین (ع) به حضرت عباس (ع) فرمود : برادر جان ، جانم به فدایت، سوار مرکب شو و نزد این قوم برو و از ایشان سوال کن که به چه منظور آمده اند و چه می خواهند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۰ فروردين ۹۹ ، ۲۳:۳۴