انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

کاربران گرامی خوش آمدید
در این وبلاگ شما می توانید به زندگی نامه، وصایا و تصاویر شهدا و مقالات در موضوع شهید وشهادت و تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دسترسی پیدا کنید.

بایگانی

۱۳ مطلب در مرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

آشنایی با واقعه عاشورا

                            واقعه عاشورا,آشنایی با واقعه عاشورا,ماه محرم, روز دهم ماه محرم

آشنایی با واقعه عاشورا
عاشورا روز دهم ماه محرم است. شهرت این روز نزد شیعیان به دلیل وقایع عاشورای سال ۶۱ هجری قمری است که با گاه‌شماری هجری خورشیدی این روز مطابق است با ۲۱ مهر ۵۹
در این روز امام حسین (ع) و یارانش در واقعه کربلا در جنگ با لشکر یزید به شهادت رسیدند و مسلمانان در آن روز سوگواری می‌کنند.
سابقهٔ سوگواری و برپایی عزاداری برای حسین بن علی (ع) به اولین روزهای بعد از عاشورا، در محرم سال ۶۱ هجری می‌رسد.
اولین مراسم سوگواری را حضرت زینب (س) در مسجد کوفه بر امام حسین (ع) برگزار کرد. قبل از آن در کنار اجساد شهدا در کربلا برگزار شد.
روز دهم محرم، روز شهادت سالار شهیدان و فرزندان و اصحاب او در کربلا است. عاشورا در تاریخ جاهلیت عرب، از روزهای عید رسمی و ملی بوده و در آن روزگار، در چنین روزی روزه می‌گرفتند، روز جشن ملی مفاخره و شادمانی بوده است و در چنین روزی لباس‌های فاخر می پوشیدند و چراغانی و خضاب می‌کردند.
در جاهلیت، این روز را روزه می‌گرفتند. در اسلام، با تشریع روزه رمضان، آن روزه نسخ شد.
در فرهنگ شیعی، به خاطر واقعه شهادت امام حسین (ع) در این روز، عظیم ترین روز سوگواری و ماتم به حساب می‌آید که بزرگترین فاجعه و ستم در مورد خاندان پیامبر (ص) انجام گرفته و دشمنان اسلام و اهل بیت (ع) این روز را خجسته شمرده به شادی می‌پرداختند، اما پیروان خاندان رسالت، به سوگ و عزا می‌نشینند و بر کشتگان این روز می‌گریند.
امامان شیعه، یاد این روز را زنده می‌داشتند، مجلس برپا می‌کردند، بر حسین بن علی(ع) می گریستند، آن حضرت را زیارت می‌کردند و به زیارت او تشویق و امر می کردند و روز اندوهشان بود.
از جمله آداب این روز، ترک لذتها، دنبال کار نرفتن، پرداختن به سوگواری و گریه، تا ظهر چیزی نخوردن و نیاشامیدن، چیزی برای خانه ذخیره نکردن، حالت صاحبان عزا و ماتم داشتن و ... است.
در دوران سلطه امویان و عباسیان، شرایط اجتماعی اجازه مراسم رسمی و گسترده در سوگ اباعبدالله الحسین (ع) را نمی‌داد، اما هرجا که شیعیان قدرت و فرصتی یافته اند سوگواری پرشور و دامنه داری در ایام عاشورا به راه انداخته‌اند.
از قرن‌ها پیش عاشورا به عنوان تجلی روز درگیری حق و باطل و روز فداکاری و جانبازی در راه دین و عقیده، شناخته شده است.
حسین بن علی(ع) در این روز، با یارانی اندک ولی با ایمان و صلابت و عزتی بزرگ و شکوهمند با سپاه سنگدل و بی‌دین حکومت ستم یزدی به مقابله برخاست و کربلا را به صحنه همیشه زنده عشق خدایی و آزادگی و حریت مبدل ساخت.
عاشورا گرچه یک روز بود، اما دامنه تاثیر آن تا ابدیت کشیده شد و چنان در عمق وجدانها و دلها اثر گذاشته که همه ساله دهه محرم و بویژه عاشورا، اوج عشق و اخلاص نسبت به معلم حریت و اسوه جهاد و شهادت، حسین بن علی(ع) می گردد و همه، حتی غیر شعیه، در مقابل عظمت روح آن آزادمردان تعظیم می‌کنند.
امام حسین(ع) که به دعوت اهل کوفه از مکه عازم این شهر بود تا به شیعیان انقلابی بپیوندد و رهبری آنان را به عهده گیرد، پیش از رسیدن به کوفه، در کربلا به محاصره نیروهای ابن زیاد در آمد و چون حاضر نشد ذلت تسلیم و بیعت با حکومت غاصب و ظالم یزیدی را بپذیرد، سپاه کوفه با او جنگیدند.
حسین و یارانش روز عاشورا لب تشنه با رشادتی شگفت تا آخرین نفر جنگیدند و به شهادت رسیدند و بازماندگان این قافله نور، به اسارت نیروهای ظلمت درآمده به کوفه برده شدند. هفتاد و دو تن یاران شهید او، بزرگترین حماسه بشری را آفریدند و یاد خویش را در دل تاریخ و وجدان بشرهای فضیلت خواه، ابدی ساختند.
عاشورا در مقایسه با بسیاری از رخدادهای دیگر، حجم کمی از وقایع را به خود اختصاص داده و آغاز و انجام آن، در برهه ای کوتاه اتفاق افتاده است. اما یکی از حوادثی است که در طول تاریخ خویش، بیشترین توجه را به خود جلب کرده و علاوه بر نقش گسترده وتاثیر عمیق اجتماعی تاریخی خود، به صورت فرهنگی ویژه با ساختاری منحصر به فرد در آمده است.

منبع:hamshahrionline.ir

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۹ مرداد ۰۰ ، ۲۳:۵۵

درباره روز تاسوعای حسینی و ماجرای آن در کربلا 

روز تاسوعای حسینی برابر هست با شهادت مظلومانه و شجاعانه حضرت عباس «ع» که علم دار کربلا بود و برای یاران خود و خدایش جان فشانی کرد. تاسوعا چه روزی هست؟ روز محاصره خیمه های امام حسین. تاسوعا چه روزی هست؟ روز ورود شمر به کربلا. تاسوعا چه روزی هست؟ روز ارسال کردن امان نامه.

 

امام راستگو‏ درمورد محاصره شدن سیدالشهدا در روز تاسوعا فرموده هست: «تاسوعا روزى هست که حسین «ع»‏ و اصحاب او در کربلا محاصره شدند. سپاه شامیان بر ضد آنان گرد آمدند. ابن‏زیاد و عمر سعد نیز از فراهم آمدن آن همۀ سواران شاد شدند و آن روز، حسین‏ و یارانش را ناتوان شمردند و یقین کردند که دیگر براى او یاورى نخواهد آمد و عراقیان ‏نیز وی را پشتیبانى نخواهند کرد».

درباره روز تاسوعای حسینی و ماجرای آن در کربلا

تاسوعا،‌ روز ورود شمر به کربلا

در روز تاسوعا شمر بن ذى الجوشن با نامه ابن چندان در باب قتل امام حسین «ع» وارد کربلا شد. ابن سعد بر حسب آن نامه، مهیاى قتل آن حضرت شد.لاجرم وقت عصر بود که لشکر خود را بانگ زد که: یا خیل الله ارکبى و بالجنة ابشرى.

روز وعده ملاقات پیامبر

جنود نامسعود او سوار شد و رو به سپاه سیدالشهداء آوردند در حالیکه آن حضرت در پیش خیمه، شمشیر خود را در بر گرفته بود و سر به زانو نهاده بود و به خواب رفته بود. جناب زینب چون هیاهوى لشکر را شنید، نزد برادر دوید، عرض کرد: برادر مگر صداهاى لشکر را نمیشنوید که نزدیک شده اند.

درباره روز تاسوعای حسینی و ماجرای آن در کربلا

پس حضرت سر از زانو برداشت و خواهر را فرمود که ای خواهر حالا رسول خدا را در خواب دیدم که به من فرمود: تو بسوى من خواهى آمد. حضرت زینب تا این خبر را شنید، طپانچه بر صورت زد و واویلا گفت. حضرت فرمود که ای خواهر ویل و عذاب از براى تو نیست، صبر کن و ساکت باش، خدا تو را رحمت کند.

پس جناب عباس را فرستاد تا پژوهش کند چه مقاله شده هست. چون معلوم کرد که بناى قتل هست، آن شب را حضرت از ایشان مهلت خواست که قدرى نماز و نیایش و استغفار به جا آورد و بالجمله این روز، روز اندوه و حزن اهل بیت «ع» هست.

درباره روز تاسوعای حسینی و ماجرای آن در کربلا

روز آمدن امان نامه برای فرزندان ام البنین «س»

در این روز شمر ملعون برای حضرت عباس «ع» و برادرانش امان نامه آورد. آن لعین خود را نزدیک خیام با جلالت حضرت اباعبدالله الحسین «ع» رسانید و بانگ برآورد: “أین بنو اختنا”: “پسران خواهر ما کجایند”؟ ولی آن بزرگواران پاسخ ندادند. امام حسین «ع» فرمودند: پاسخ وی را بدهید اگر چه فاسق هست.

درباره روز تاسوعای حسینی و ماجرای آن در کربلا

حضرت عباس «ع» در پاسخ فرمودند: چه می‌گویی؟ شمر گفت: من از سوی امیر برای شما امان نامه آورده ام. شما خود را به دلیل حسین «ع» به کشتن ندهید. حضرت عباس «ع» با صدای بلند فرمود: “نفرین خدا بر تو و امیر تو «و بر امان تو » باد. ما را امان میدهید در حالی‌که پسر رسول خدا را امان نباشد”؟!

روز آخرین مناجات های عاشقانه

در عصر تاسوعا امام «ع» برای به تعویق انداختن جنگ یک شب دیگر مهلت گرفتند. چون عمر سعد لشکر را حاضر جنگ با امام «ع» نمود و معلوم شد که قصد جنگ دارد، حضرت به برادرش عباس «ع» فرمود تا یک شب دیگر مهلت بگیرد. پس حضرت عباس «ع» نزد سپاهیان دشمن بازگشت و از انها شب عاشورا را برای نماز و پرستش مهلت خواست عمربن

سعد درموافقت با این خواهش مردد بود وسرانجام ازلشکریان خود پرسید که: چه باید کرد؟ عمروبن حجاج گفت : سبحان الله اگر اهل دیلم «کنایه از مردم اجنبی» و کفار از تو چنین تقاضائی می‌کردند مستحق بود که با آن ها موافقت کنی. قیس بن اشعث گفت: خواهش انها را اجابت کن به جان خودم قسم که انها صبح فردا با تو خواهند جنگید.

ابن سعد گفت: به خدا قسم که اگر بدانم چنین کنند هرگز با خواهش انها موافقت نکنم. عاقبت فرستاده ابن سعد به نزد حضرت عباس بن علی «ع» آمد و گفت: ما به شما تا فردا مهلت می‌دهیم اگر تسلیم شدید شما را به نزد عبیدالله بن چندان خواهیم فرستاد و اگر سر باز زدید، دست از شما برنخواهیم داشت.

روز خطابه امام حسین «ع» برای اصحابش

در عصر این روز امام حسین «ع» در جمع یاران خطبه ای قرائت فرمودند و اصحاب اعلام وفاداری نمودند.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۹ مرداد ۰۰ ، ۲۳:۵۰

آزادگان مایه برکت و حافظان انقلاب اسلامی هستند

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل گفت: آزادگان سرافراز مایه خیر و برکت و حافظان نظام انقلاب اسلامی هستند.
 
آزادگان مایه برکت و حافظان انقلاب اسلامی هستند

به گزارش ایثار از استان « اردبیل»، یاسر شاهی مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با بیان این مطلب در مراسم گرامی داشت سالروز بازگشت آزادگان به میهن اسلامی اظهار کرد:  آزادگان بر گردن مردم و دولت حق مسلم دارند و آنان ادامه دهندگان راه شهدا هستند.
وی با قدردانی از صبر و ایثار خانواده های آزادگان بیان کرد: خانواده های آزادگان سبب شدند آزاده های عزیز از زندگی موفق برخوردار باشند و از این جهت از آنان سپاسگذاری می کنیم.
مدیرکل بنیاد اردبیل با گرامی داشت ایام ماه محرم عنوان کرد: عزت و پایداری ما مرهون واقعه عاشورا و امام حسین و خون مطهر شهدای کربلا است.
وی در ادامه با قدردانی از حضور آزادگان و خانواده های شاهد و ایثارگر بیان کرد:  قرار بود در این مراسم معاون فرهنگی آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور نیز حضور داشته باشند که به علت مشکلات پرواز نرسیدند.
در این مراسم سردار کریمیان آزاده و جانباز و دبیر کنگره شهدای شمال‌غرب کشور نیز اظهار کرد: مجاهدات رزمندگان و آزادگان در تاریخ ثبت و حک شده  و نباید ایثار و فداکاری این ایثارگران فراموش شود.
وی با بیان اینکه آزادگان ذخایر انقلابند که در روزهای سخت انقلاب و کشور باید ایفای نقش کنند، تصریح کرد: همیشه مردم ایران نشان داده اند که با عنایت الهی و تلاش و بصیرت می توان از سختی ها عبور کرد و امروز نسل جوانان ایثارگر ادامه دارد و باید در انتقال فرهنگ دفاع مقدس به نسل های جدید تلاش شود.
 کریمیان با بیان اینکه اکنون با جنگ های نرم دشمن مواجه هستیم، بیان کرد: مبارزه با دشمن ادامه همان دفاع مقدس است و در این جنگ نرم و اقتصادی و نظامی به یاری خداوند پیروز میدان ما هستیم.
وی یادآور شد: ما با شهدا عهد و پیمان بسته ایم که تا آخر به عنوان سربازان ولایت در پای انقلاب بمانیم و به فرامین رهبرمان، درست و بهنگام گوش دهیم و بفهمیم و عمل کنیم.
دبیر کنگره شهدای شمال‌غرب کشور با بیان اینکه اراده ما از مشکلات بالاتر است، عنوان کرد: ما در جنگ تحمیلی با 44 کشور در گیر بودیم که هرکدام به نوعی به دشمن کمک می کردند و امروز باید هریک از ما امید و نشاط را در جامعه احیا کنیم و نگذاریم دشمن بذر ناپاک در دل جوان های ما بکارد.
وی تصریح کرد: در این میان آزادگان به برکت انقلاب و به برکت ائمه اطهار به الماس تبدیل شده‌اند و باید با پیام رسانی پیام انقلاب و ولایت را  به دنیا برسانند.
همایش  آزادگان با مشارکت بنیاد و سپاه و بنیاد حفظ آثار و حوزه هنری با حضور جمعی از آزادگان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و جمعی از مدیران و مسولان اداری در سالن حضرت عباس (ع)  این شهر برگزار شد و از کتاب خاطرات آزاده جانباز محمدتقی باقری رونمایی شد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۹ مرداد ۰۰ ، ۲۳:۳۹

 26مرداد سالروز ورود آزادگان سرافراز به میهن اسلامی

سال 1369 اسراى سرافراز ایرانى از چند نقطه مرزى با تشریفات وارد کشور شدند

بیست و ششمین روز از مرداد ماه یادآور بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن در سال 1369 و فرصتی برای مرور رشادت‌های این غیور مردان است.

سال 1369 سالی پر تلاطمی برای مردم ایران بود، در گرماگرم تابستان، روز 26 مرداد سال 1369 بالاخره جمهوری اسلامی ایران با سربلندی توانست رزمندگانی را که مجاهدانه از دین و شرف و خاک کشور دفاع کرده بودند و در دست دشمن اسیر شده بودند ، به وطن بازگرداند.

روز ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹، میهن اسلامی شاهد حضور اولین گروه آزادگان سرافرازی بود که پس از سال ها اسارت در زندان ها و اسارتگاه های رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند. ستاد رسیدگی به امور آزادگان که در ۲۲ مرداد ۶۹ تشکیل شده بود، تبادل حدود 50 هزار آزاده را با همین تعداد اسیر عراقی و با هماهنگی دستگاههای دیگر برعهده گرفت. با این تفاوت که اسرا آنها نظامی بودند و اسرای ما بیشتر بسیجی و غیرنظامی.

بیست و ششمین روز از مرداد ماه یادآور بازگشت سرافرازانه آزادگان به میهن در سال 1369

آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضی ترین کسان به قضای الهی بودند. اینان سینه هایی فراخ تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند. آزاده نامیده شدند چون از قید نفس و نفسانیات رهایی یافته بودند.

امروز روز شادی ملت است، روزی که نه تنها خانواده های آزادگان خوشحال شدند بلکه تمام آزادگان جهان شاد بودند

آزادگان، با ایمان راسخ خود در برابر همه فشارهای جسمی و روحی دشمنان ایستادند و روابط اجتماعی جامعه کوچک اردوگاهی خود را بر پایه اخلاق حسنه بنا نهادند و از شکنجه های مزدوران بعث هراسی به خود راه ندادند. آزادگان، صبورتر از سنگ صبور و راضی ترین کسان به قضای الهی بودند. اینان سینه هایی فراخ تر از اقیانوس داشتند که از همه جا و همه کس بریده و به خدا پیوسته بودند، آزاده نامیده شدند چون از قید نفس و نفسیات رهایی یافته بودند.

اسراى سرافراز ایرانى از چند نقطه مرزى با تشریفات وارد کشور شدند و نخستین واکنش آنان، بوسه بر خاک ایران و ریختن اشک شوق بود. زیارت مرقد مطهر حضرت امام خمینى(ره) و هم‏چنین بیعت با جانشین خلف وى حضرت آیت ‏الله خامنه ‏اى، از نخستین برنامه ‏ها و اقدامات مشترک آزادگان سرافراز ایرانى بود.

مقام معظم رهبرى درباره آزادگان چنین فرموده ‏اند: «یکى از چیزهایى که شما را، دلهایتان را زنده نگه میداشت، پر امید نگه می‏داشت، یاد آن چهره و روحیه پرصلابت امام عزیزمان بود. آن ‏بزرگوار هم خیلى به یاد اسرا بودند. حال پدرى را که فرزندانش به این شکل از او دور شده باشند، راحت میشود فهمید....

مسأله اسارت طولانى فرزندان این ملت به‏ نوبه خود امتحان دیگرى بود که ملت ما با موفقیت آن‏را به انجام رسانده و اسراى ما همانند ملت ایران، از خود آزادمردى نشان دادند و سرانجام با موفقیت و سرافرازى به وطن بازگشتند.... شما در دوران اسارت، شرایط سختى را گذراندید، اما در عین حال با حفظ دین و اعتقادات و دلبستگى خود به اسلام، امام و انقلاب، موجب افتخار و آبرومندى ملت خود در برابردشمن شدید.»

فرزندان میهن به عشق دیدار پیر جماران، روزهاى سخت هجران را به امید وصال سپرى می کردند و هردم به این امید، روزها را لحظه‏ شمارى می ‏کردند. آنان در گوشه زندان‏هاى تاریک و وحشتناک دشمن، با پدر پیر خود درددل می کردند و آن پیر فرزانه با عشق پدرى به آنان پاسخ میداد: «فرزند بسیار عزیزم! از نامه دل‏سوزانه شما بسیار متأثر گردیدم. من ناراحتى شما عزیزان در بند را احساس مى‏کنم، شما هم ناراحتى پدرتان را که فرزندان عزیزش دور از وطن هستند، احساس کنید.

عزیزان من! سیّد و مولاى همه ما حضرت موسى‏ بن جعفر بیش از همه شماها و ماها در رنج و گوشه زندان به‏ سر بردند. براى اسلام عزیزش صبر کنید. خداوند فرج را ان‏شاءاللّه نزدیک مى ‏نماید و پدر پیر شما را با دیدن شما شاد مى‏ فرماید. به همه عزیزان در بند اسلام سلام مرا برسانید. من از دعاى خیر فراموشتان نمى ‏کنم. خداحافظ شما باشد.»

آزادگان، گنجینه ‏هاى ارزشمندى هستند که در درون آن، فرهنگ انسان‏ ساز دوران اسارت نهفته است. ثبت وقایع اسارت، پلى است براى انتقال فرهنگ اسارت از درون اردوگاه‏ها به شهرهاى میهن اسلامى ‏مان، ایران.

بر حاملان این فرهنگ است که ضمن حفظ آن، چاره ‏اى نیز براى ترویج آن بیندیشند. در زمینه بیان این فرهنگ، از سه ابزار خط، تصویر و انتقال به‏صورت سینه به سینه مى‏توان بهره گرفت، امّا مهم این است که بیان فرهنگ اسارت، امرى حیاتى و کارى بس سترگ براى جامعه جوان ماست. بنابراین، نظام اسلامى باید از همه امکانات موجود در این حرکت ارزشى فرهنگى بهره‏بردارى کند، تا اثر مجاهدت و مقاومت وصف‏ناپذیر این رسولان انقلاب، به‏صورت فرهنگ مصوّر و مکتوب و به‏مثابه کلید راه هدایت براى نسل آینده و همه بیداردلان و آزادگان جهان محفوظ بماند.

دلنوشته ای از آزاده سرافراز احمد دواتگر که در فضای مجازی بازتاب داشته است، برگزیدیم : 

آزادگان خوش آمدیدیک سالی بود که از اردوگاه ۱۲ تکریت که زادگاه صدام شمرده می شد، به اردوگاه ۱۸ بعقوبه تبعید شده بودیم اردوگاهی که با اردوگاه قبلی ما بسیار متفاوت بوده است (جمعی ۱۴ نفره بودیم که دو ماه بعد نزدیک به ۵۰۰ نفر دیگر از بچه های اردگاه ۱۱، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ تکریت به جمع ما ملحق شده بودند) بگذریم. عراق در مرداد ۱۳۶۹ با حمله به کویت بار دیگر در شرایط جنگی قرار گرفت در خاطرم هست نگهبان های اردوگاه از این بابت بسیار ناراضی به نظر می رسیدند زیرا برخی از آن ها نزدیک به ۱۰ سال به عنوان سرباز همچنان مشغول خدمت بودند.

چند روزی از حمله عراق به خاک کویت می گذشت که جنب و جوش نگهبان های داخل اردوگاه نشان از شکل گیری اتفاقی جدید می داد هنوز یکی دو ساعتی از پایان یافتن آمار غروب و رفتن به داخل اتاق هایمان نگذشته بود که جمعی از نگهبان های عراقی وارد قسمت ما شده و با باز کردن درب اتاق ها از ما خواستند با برداشتن وسایل خود به سمت قسمت دیگری از اردوگاه حرکت نمائیم. دقایقی بعد در تاریکی شب به قسمت یک منتقل شدیم بدون آنکه دلیل آن را بدانیم تا اینکه فردای آن روز متوجه شدیم برخی از اسرای کویتی را به اردوگاه ما انتقال دادند.

چند روزی از این واقعه گذشت تا این که یک روز نگهبان های عراقی با خوشحالی اعلان کرده بودند که امروز صدام سخنرانی مهمی خواهد داشت آن ها حتی موج بلندگوی داخل محوطه را بیشتر کرده تا پیام صدام پخش شود رادیوی عراق با پخش ترانه های عربی همراه با مارش نظامی پیام صدام را مبنی بر موافقت دولت عراق با خواسته ی به حق جمهوری اسلامی ایران در خصوص پذیرش قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر و همچنین تبادل اسرا اعلان نمود. در اولین اقدام قرار شد تا تبادل اسرا به مرحله اجرا درآید. از این رو بیست ششم مرداد ماه به عنوان روز تبادل اسرای ایران و عراق از سوی دو کشور انتخاب شد.

سرانجام روز موعود فرا رسید و اولین گروه از آزادگان در صبح ۲۶ مرداد ماه ۱۳۶۹ آزاد شده بودند این در حالی بود در این روز تسویه حساب سنگینی در قسمت ما با چند تن از جاسوسان خود فروخته  وطنی آن هم به واسطه ی خیانت و اذیت و آزاری که در طول اسارت به دیگر عزیزان آزاده تحمیل نموده بودند؛ شکل گرفت از این رو همزمان با آزادی اسرای ایران و عراق آن روز با دادن یک شهید ( حسین پیراینده از تهران) به مدت ۳ روز همه ما را توی آسایشگاه ها بدون آب و غذا نگه داشته بودند.

(( از آنجائیکه می دانستیم این حرکت موجب برخورد شدید عراقی ها خواهد شد لذا از قبل برای چند روز غذا و آب را مخفی کرده بودیم تا بتوانیم در مقابل  عراقی ها ایستادگی نمائیم که این حماسه ی عظیم خودش داستان مفصلی دارد))

بگذریم در خاطرم هست آن شبی که قرار بود فردایش آزاد شویم، ( ۲۴ شهریور ۱۳۶۹ ) به اتفاق عزیزان حاج محمود کشتکار؛ سردار مرتضی باقری؛ سید جمال اعتصامی؛ محمدرضا قربعلی، محمد رضا حسین پور و ……… تا صبح بیدار مانده بودیم و خیلی از لحظاتش را با تر کردن چشمهایمان سپری کردیم. و در واقع آن شب اولین شبی بود که تا صبح در بیرون از آسایشگاه خود بسر می بردیم شبی که ستاره هایش از هر نقطه قابل رویت بود.

به خاطر دارم سردار حاج باقری با همان لهجه ی شیرین اصفهانیش به بنده فرموده بود :

 دواتگر تمام شد و بایستی همه همدیگر را حلال نمائیم و.....

و عجب شب پر معنویتی بود آن شب........

 شاید از نگاه کسانیکه از نگاه مادی به این موضوع نگاه می کنند کارمان را عجیب تلقی نمایند اینکه زمان آزادی تو فرا برسد و تو با چشمانی اشکبار با به یاد آوردن همه ی خاطرات دوران اسارت برای تمامی آن لحظات تلخ و شیرینی که در طول اسارت با آن روبرو بوده ای اشک بریزی و حسرت همه ی روزهایی که پشت سر گذاشته ای؛ در دلت داشته باشد. حسرت از این بابت که تو قدر آن لحظات پر از معنویت را نمی دانستی اما گذشت.

شاید برای برخی ها این مهم قابل فهم نباشد که چه معنایی داشت برخی ها به جای دوست هم اسارتی خود حاضر بودند تا ضربات محکم کابل را بر تن ضعیف خود پذیرا باشد.

 یقینا برای خیلی ها این موضوع قابل درک نیست که چرا برای خالی کردن قوطی ها رفع حاجت که شب ها توی آسایشگاهها قرار داشت و هر رور صبح می بایست آن را خالی می کردی، برخی ها آرام و قرار نداشتند جماعتی که همیشه به دنبال کار خیر بوده و با این اعتقاد که این کار خالی از صواب نخواهد بود، سعی داشتند تا در این کار پیشقدم شوند...

منابع:iribnews.ir

kayhan.ir

nahad.umz.ac.ir

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۳ مرداد ۰۰ ، ۱۰:۲۵

روز تشکل ها و مشارکت اجتماعی

اگر «مشارکت های اجتماعی» در چهارچوب قوانین و فرامین الهی باشد، ظلالتی رخ نخواهد داد و مردم آن سرزمین و قوم به سمت خوشبختی حرکت خواهند کرد.
  ۲۲ مرداد روز «تشکل و مشارکت اجتماعی» است، بر آن شدیم که این باره؛ مشارکتی داشته باشیم.
تشکل واژه ای عربی از باب تفعل به معنای صورت گرفتن است. تشکل در معنای formal organ nization که گروه یا تشکیلات اجتماعی برای هدف خاصی به وجود می آید  و عضویت و عملکرد آنها بر اساس قوانین و مقررات رسمی و ساختار بورکراتیک یا اداری است که در واقع به صورت مشارکت های اجتماعی در می آید.
مشارکت اجتماعی در یک تعریف کلی عبارت است از شرکت فعال و سازمان یافته افراد و گروه های اجتماعی در امور اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه به گونه ای که ؛ 1. حداکثر قدرت جمعی از طریق بسیح همه امکانات و قوای جمع حاصل آید،  2. این قدرت جمعی در راستای نیل به مصالح، علایق و منافع همه جامعه جهت گیری شود، 3. از طریق مشارکت همه جانبه افراد و گروه های اجتماعی پیوندها و انسجام اجتماعی استحکام یابد و 4. امکان بلوغ و شکوفایی استعداد و تکامل و توسعه فردی و اجتماعی فراهم آید.
آیات و روایات اسلام انسان را مدنی بالبطع و مشارکت انسان ها را در اجتماع، ضامن بقای جامعه می دانند و این کار در واقع پویایی جامعه را در بر دارد، بنابراین؛ هر چه مردم در امر مشارکت های اجتماعی نقش محوری تر داشته باشند، جامعه سالم تر و شاداب تری خواهیم داشت. خداوند متعال در قرآن کریم می فرمایند: « وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ؛ در نیکوکاری و پرهیزگاری یکدیگر را کمک کنید نه در گناه و تجاوز». در این آیه می بنیم که می توان از دو نوع مشارکت خوب و انسانی با محوریت خدا و رضای خدا و مشارکت بد با محوریت شیطان یاد کرد که نزد خداوند مشارکت در کارهای نیک و پسندیده مورد تایید است و مومنان  را به کارهایی که برای گناه تشکل می یابند، بر حذر می دارد. از این رو اگر مومن برای دستگیری از دیگر برادران و در راستای فرامین احکام الهی دست به مشارکت بزند، صحیح و نزد خداوند ثواب و اجر زیادی خواهد داشت.
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۳ مرداد ۰۰ ، ۰۹:۵۷