انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

کاربران گرامی خوش آمدید
در این وبلاگ شما می توانید به زندگی نامه، وصایا و تصاویر شهدا و مقالات در موضوع شهید وشهادت و تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دسترسی پیدا کنید.

بایگانی

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۲ ثبت شده است

مراسم تشییع پیکر سه شهید شناسایی شده در تفحص با حضور تاریخی مردم اردبیل برگزار شد

مراسم تشییع و خاکسپاری پیکر شهید معظم «صفر رجبی» همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع)، روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت، با حضور پرشور و تاریخی مردم شهیدپرور استان اردبیل برگزار شد و پیکر شهید معظم به زادگاهش روستای سلطان‌آباد بدرقه شد. مراسم تشییع این شهید والامقام اگرچه بدون حضور مادر برگزار شد، اما دختر داغدار او به جای مادر به تلافی تمامی سال‌های فراق و انتظار برای جسم بی‌جان پدر، تنها قهرمان زندگی‌اش، لالایی خواند.

مراسم تشییع پیکر سه شهید شناسایی شده در تفحص با حضور تاریخی مردم اردبیل برگزار شد
به گزارش «ایثار استان اردبیل»، در سالروز شهادت ششمین اختر تابناک ولایت حضرت امام جعفر صادق(ع) آسمان شهرستان اردبیل، مشکین‌شهر، خلخال رنگ و بوی دیگری گرفت و حضور سه شهید تازه تفحص شده دفاع مقدس در جای جای این شهرستان‌ها فضا را کربلایی کرد، مردم ولایی و شهیدپرور اردبیل نیز با حضوری حماسی در مراسم تشییع این شهدای گلگون‌کفن با شهدا و ولایت میثاقی دوباره بستند و ارادت خود را به آرمان‌های امام شهدا نشان دادند.
پیکر پاک و مطهر این سه شهید هشت سال دفاع مقدس در سه نقطه اردبیل تشییع و در قصابه مشگین شهر، روستای سلطان‌آباد اردبیل، شهر هشتجین خلخال، به خاک سپرده شد.

شهید والامقام صفر رجبی در روستای سلطان‌آباد اردبیل تشییع و تدفین شد
شهید والامقام صفر رجبی 9 دی ماه 1308 در روستای سلطان‌آباد اردبیل به دنیا آمد. وی از همان ابتدای آغاز جنگ تحمیلی به ندای امام خمینی(ره) لبیک گفت و عازم جبهه‌های نبرد حق علیه باطل شد و سرانجام در 23 فروردین سال 1362 در سن 53 سالگی، در عملیات والفجر یک در منطقه شرهانی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
وی تقریباً 50 ساله بود که انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. اما گویی انقلاب اسلامی برای او تولدی دوباره به ارمغان آورده بود چراکه در بیشتر تظاهرات انقلابی با اشتیاق شرکت می‌کرد. 
یک بسیجی عضو لشکر 31 عاشورا بود، بعد از مدت‌ها حضور در جبهه‌های حق علیه باطل در تاریخ 23 فروردین 62 در منطقه «شرهانی» شهر موسیان استان ایلام و در درگیری با نیروهای عراقی به شهادت رسید.
پیکر مطهر این شهید والامقام پس از 40 سال در اردیبهشت سال 1402 شناسایی و به آغوش خانواده بازگشت.

شهید یوسف اصغری در شهر هشجین خلخال تشییع و تدفین شد
شهید یوسف اصغری در 3 اسفند 1345 در وستای قصابه از توابع مشکین‌شهر به دنیا آمد، این شهید والامقام در 30 اسفند 1362 در سن 17 سالگی در عملیات خیبر در منطقه مجنون به شهادت رسید، پیکر مطهر شهید یوسف اکبری بعد از 40 سال به آغوش خانواده بازگشت.

شهید نصرت‌اله منصورپور در قصابه مشگین‌شهر تشییع و تدفین شد
پیکر شهید نصرت‌اله منصورپور، که در سال 1362 به درجه رفیع شهادت نائل آمده و از آن تاریخ مفقودالاثر بود، به زادگاهش شهرستان خلخال، شهر هشجین باز می‌گردد، خبر تفحص این شهید والامقام در حالی به خانواده محترمش در شهر هشجین اعلام شد که متأسفانه هیچکدام از والدین این بزرگوار در قید حیات نیستند.
شهید نصرت‌اله منصورپور متولد 1345 بوده و در حالیکه بیشتر از 17 سال سن نداشت در جزیره مجنون به شهادت رسیده و پیکر مطهرش مفقود شد، مراسم تشییع و تدفین این شهید والامقام عصر روز سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402 همزمان با شهادت امام جعفرصادق (ع) در شهر هشجین برگزار شد.
انتهای پیام/







  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۷ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۱:۰۳

اجلاسیه کنگره شهدای دانش‌آموزی اردبیل برگزار شد

با حضور مسئولان عالی استان اردبیل از جمله استاندار، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل، اجلاسیه کنگره شهدای دانش‌آموزی اردبیل برگزار شد.

اجلاسیه کنگره شهدای دانش‌آموزی اردبیل برگزار شد
به گزارش ایثار از استان «اردبیل»: با حضور مسئولان عالی استان اردبیل، روز یکشنبه 24 اردیبهشت‌ماه، اجلاسیه کنگره شهدای دانش‌آموزی اردبیل برگزار شد. 
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطرۀ شهدا اظهار کرد: هرگاه هر کس در هر کجای دنیا تیری به سمت جمهوری اسلامی و رهبر انقلاب پرتاب کرده، در جهان آواره شده و نمونه آن را در استراتژی خبیثانه آمریکا و اسرائیل مشاهده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نوع مترقّی و تعالی‌یافته حکمرانی در جهان است، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران از بدو شروع به هیچ‌یک از اردوگاه‌های شرق و غرب بله نگفته و تسلیم آنها نشد و همین تسلیم نشدن در سطح جهان ما را سرآمد کرده است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی نه سلطه‌طلب و نه سلطه‌پذیر است و همین مؤلفه اصلی جمهوری اسلامی ایران است که توانسته ما را در مقابل شرق و غرب پیروز کند.
نیکزاد با بیان اینکه انقلاب اسلامی اسلام نوین را احیا کرد تا بتوان در دنیا به یک اصل مترقی پایبند بود، افزود: امروز جمهوری اسلامی کارآمدی عظیمی در جهان پیدا کرده و همه در برابر آن سر تعظیم فرود می‌آورند.
وی مردم‌سالاری دینی نظام جمهوری اسلامی ایران را مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: مجاهدت علمی که امروز ایران از خود نشان می‌دهد، توانسته در عرصه‌های مختلف کشورمان را به قدرتی عظیم در جهان مبدل کند.
نیکزاد در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی دنبال حقانیت و دفاع از اسلام عزیز در منطقه است و هیچ گاه از این خواسته خود در جهان عدول نخواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه سپاه توانسته در عرصه‌های متعدد کشور را در گلوگاه‌های مختلف نجات دهد، اضافه کرد: دیروز در جبهه‌های نبرد و امروز نیز در جبهه‌های علمی، عمران، آبادانی و اقتصاد سپاه پیشقدم بوده و قرارگاه خاتم و جهاد سازندگی امروز پیشانی نظام در عمران و آبادانی است.
نیکزاد مشکلات اقتصادی موجود در کشور را منبعث از نبود تربیت توحیدی اعلام کرد و ادامه داد: اگر امروز شاهد بسیاری از مشکلات در کشور هستیم به دلیل نبود تربیت اسلامی و توحیدی است که ضروری است برای برون رفت از این مشکلات به اصل جمهوری اسلامی رجوع کنیم.
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با گرامیداشت یاد و خاطره سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل، این شهدا را گواهی صادق بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در جهان اعلام کرد.
سردار محمدی‌اصل در این اجلاسیه که در حسینیه ثارالله استان اردبیل برگزار شد، اظهار کرد: ۷۲۱ شهید دانش‌آموز در استان اردبیل اوج اخلاص و ارادت این استان را به انقلاب نشان می‌دهد.
وی با بیان اینکه اردبیل در دوران دفاع مقدس با تقدیم سه هزار و ۴۰۰ شهید دین خود را به نظام اسلامی ادا کرده است، تصریح کرد: ۴۰ دانش‌آموز شهید زیر ۱۳ سال سند حقانیت جمهوری اسلامی و پیروزی ایران در هشت سال دفاع مقدس است.
فرمانده سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل شهید مرحمت بالازاده را فهمیده آذربایجان و اردبیل اعلام کرد و گفت: این شهید ۱۱ ساله فرمان جهاد را از رئیس جمهور وقت، مقام معظم رهبری دریافت کرده و راهی میدان مبارزه و شهادت شد.
محمدی اصل برگزاری اجلاسیه شهدای دانش‌آموز و فرهنگی استان را به همت آموزش و پرورش و سپاه یادآور شد و افزود: این اجلاسیه در راستای کنگره سه هزار و ۴۰۰ شهید استان اردبیل برگزار می‌شود و اجلاسیه نهایی ۲۶ مردادماه در اردبیل اجرایی خواهد شد.
  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۷ ارديبهشت ۰۲ ، ۱۰:۵۴

یادواره شهید والامقام سرلشکر «سعید جاوید» در اردبیل برگزار شد

با حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل و جمعی از مسئولان استانی، یادواره گرامیداشت شهید والامقام «سرلشکر سعید جاوید» از شهدای تیپ 55 هوابرد ارتش به مناسبت سالگرد شهادت آن شهید والامقام در گلزار شهدای ججین برگزار شد.

یادواره شهید والامقام سرلشکر «سعید جاوید» در اردبیل برگزار شد

به گزارش «ایثار استان اردبیل»، در جهت ترویج فرهنگ متعالی ایثار و شهادت و زنده نگهداشتن یاد و خاطرۀ شهدا، روز سه‌شنبه نوزدهم اردیبشهت‌ماه، یادواره گرامیداشت شهید والامقام «سرلشکر سعید جاوید» به مناسبت سالگرد شهادت آن شهید معظم با حضور جمعی از مسئولان استانی، جامعه معظم ایثارگری و مردم شهیدپرور استان، در گلزار شهدای ججین و بر سر مزار شهید برگزار شد.
داور نوری مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل در این مراسم ضمن تجلیل از مقام والای شهید معظم «سعید جاوید»، بر ضرورت معرفی شهدا به عنوان قهرمانان ملی و دینی به نسل جدید تأکید کرد و افزود: ایران اسلامی زادگاه قهرمانانی است که به معنای واقعی کلمه الگوهایی کامل برای نسل‌های جدید هستند و اگر سبک زندگی آنان به عنوان سرمشق برای نوجوانان ترسیم و تبیین شود، قطعا نسل جدید نیز همان راهی را خواهند رفت که شهدا و ایثارگران در هشت سال دفاع مقدس پیمودند.
داور نوری مسیر و راه شهدا را مسیر غیرت‌مندی دینی و ولایتمداری توصیف کرد و ادامه داد: جوانان دوران جنگ چندین مشخصه ویژه داشتند که یکی از مهمترین آنها، غیرت دینی بود و همین غیرت دینی باعث شد تا آنان از جان خود بگذرند اما اجازه ندهند ذره‌ای از خاک پاک ایران به دست دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی بیافتد.
مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل شهید معظم سعید جاوید را نمونه قهرمان ملی و دینی دانست و تصریح کرد: شجاعت و شهامت این شهید عزیز باعث شد تا چندین پرواز موفق در دوران دفاع مقدس داشته و بارها با حمله موفقیت‌آمیز به مواضع دشمنان این مرز و بوم، نقشی مهم در پیروزی جبهه اسلام داشته باشد.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۲۰ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۲:۳۲

15 اردیبهشت روز بزرگداشت شیخ صدوق (ابن بابویه)

15اردیبهشت به عنوان روز بزرگداشت شیخ صدوق در تقویم نامگذاری شده است.

                        روز بزرگداشت شیخ صدوق

روز بزرگداشت شیخ صدوق

محمد بن علی بن بابویه قمی معروف به «ابن بابویه»، «محمد بن بابویه» و «شیخ صدوق» دانشمند سرشناس و فقیه و محدث عالیقدر شیعه در نیمه دوم قرن چهارم هجری می باشد. پس از گذشت 10 قرن از وفات شیخ صدوق، به منظور تکریم شخصیت وی، روز 15 اردیبهشت را به عنوان روز بزرگداشت شیخ صدوق نامگذاری کرده اند.

ماجرای تولد شیخ صدوق

بعد از سال 305 هجری قمری که حسین بن روح نوبختی به عنوان نائب سوم امام زمان (عج) عهده دار وساطت بین شیعیان و حضرت گردید علی بن بابویه قمی که پیشوای علمای قم بود، وارد بغداد شد. چون تا آن زمان صاحب فرزندی نشده بود و از این نظر رنج می برد، لذا فرصت را غنیمت شمرد و طی نامه ای که به حسین بن روح تسلیم نمود از او خواست تا هنگام تشرف به حضور امام زمان (عج) به آن وجود مقدس تقدیم دارد. بدین ترتیب شیخ صدوق و برادرش حسن با دعای حضرت امام زمان (عج) متولد شدند.

خاندان بابویه

پدر شیخ صدوق، علی بن بابویه قمی سرآمد علما، فقها و محدثین قم بود و به نقل ابن ندیم دویست جلد کتاب تالیف کرده است. خاندان بابویه قمی از خاندان های علمی قم بودند و از قداست و عفاف و منش والائی برخوردار بوده اند.

دوران جوانی شیخ صدوق

محمد بن بابویه در روزگار جوانی پس از فراگرفتن علوم مقدماتی، علم حدیث و فقه بر اساس حدیث را از علمایی همچون پدرش علی بن بابویه، محمد بن حسن بن ولید پیشوای فقهای قم و دیگران آموخت. آن گاه به منظور دیدار مشایخ دیگر در سایر نقاط شیعه نشین و سیر و سیاحت در ممالک اسلامی، از ری تا بلخ و بخارا و از آنجا تا بغداد، کوفه، مکه، مدینه، مناطق میان راه و مراکز دیگر علمی شیعه و سنی و استفاده از علما و دانشمندان مذاهب اسلامی از شیعه امامی، زیدی و سنی و…، و عرضه احادیث اهل بیت عصمت و طهارت و مکتب فقه و حدیث شیعه که شناخت واقعی اسلام راستین بود، به مسافرت طولانی همت گماشت.

اقامت شیخ صدوق در ری

شیخ صدوق ساکن ری بود. ری شهر بزرگ آن روز ایران و پایتخت رکن الدوله دیلمی بوده است. شیخ صدوق در سال 347 و به هنگامی که در اوج شهرت قرار داشته و از لحاظ نبوغ و مقامات علمی و عملی شخصیت برازنده شیعه بوده است، گویا به دعوت رکن الدوله که شیعه بوده از قم یا خراسان به این شهر رفته و در آنجا ساکن می گردد.

شیخ صدوق در قم، ری، نیشابور، مشهد مقدس و سایر نقاطی که اقامت داشته روزهای جمعه و سه شنبه احادیث جالبی در مباحث گوناگون بر شاگردان فاضل و دانشمند خود املا می کرده و آنها یادداشت می کردند، و پیرامون آن بحث و گفتگو می کرده است. از جمله اینها نود و هفت مجلس است که به نام «امالی» یا «مجالس» چاپ شده است.

شاگردان شیخ صدوق

شیخ صدوق مرد بلند آوازه شیعه به هر جا می رفته، گذشته از استفاده از رجال شیعه و سنی، به افاده و بیان و املاء احادیث اندوخته، به طالبان علم و شاگردان خود و آماده ساختن آنها برای حفظ و نگاهداری مکتب و آثار اهل بیت عصمت و طهارت اهتمام داشته است. به همین جهت گروهی از مفاخر علما شیعه و سنی جزو شاگردان او به شمار آمده اند، که یا رسماً شاگرد او بوده اند، یا از وی روایت نموده یا اجازه گرفته اند.

مرحوم ربانی شیرازی جمعاً 27 نفر از شاگردان و راویان او را نام برده است. تعدادی از مشهورترین شاگردان شیخ صدوق از این قرار اند:

  • شیخ مفید محمد بن محمد بن نعمان

  • هارون بن موسی تلعکبری

  • حسین بن عبدالله غضائری

  • برادرش حسین بن علی بن بابویه قمی

  • حسن بن عباس نجاشی (پدر نجاشی مولف رجال)

  • علم الهدی سید مرتضی

  • سید ابوالبرکات علی بن حسین جوزی حسینی حلی

تألیفات شیخ صدوق

به گفته شیخ طوسی نزدیک به 300 کتاب توسط شیخ صدوق تألیف شده است. شیخ اجل نجاشی که رجال خود را پس از فهرست شیخ صدوق نوشته و سعی داشته کمبودهای فهرست شیخ صدوق را تکمیل کند، 189 کتاب را نام برده است. برخی از کتاب های شیخ صدوق عبارتند از:

  • کتاب توحید

  • نبوت

  • اثبات وصیت علی (ع)

  • سه کتاب در غیبت امام زمان

  • معانی الاخبار

  • خصال

  • مختصر تفسیر قرآن

  • من لایحضره الفقیه

  • عیون اخبار الرضا

  • ثواب الاعمال

وفات شیخ صدوق

شیح صدوق پس از هفتاد و چند سال زندگانی درخشان و پر افتخار و مسافرت های طولانی در اقصی نقاط بلاد اسلامی و تالیف و تصنیف حدود 300 جلد کتاب پر ارزش در ابعاد مختلف زندگی، سرانجام در سال 381 هجری قمری در ری چشم از جهان فرو بست.

آرامگاهش امروز در شهر ری به نام «ابن بابویه» مشهور است و زیارتگاه مردم می باشد.

                بزرگداشت شیخ صدوق آثار شیخ صدوق

القاب شیخ صدوق

برخی از دانشمندان القابی را برای شیخ صدوق انتخاب کرده بودند که «رئیس المحدثین»، «صدوق الطائفه»، «وجه الطائفه»، «الصدوق فی ما یرویه عن الائمة الطاهرین»، «رهبر و پیشوا»، «عروه الاسلام» و «رئیس المحدّثین و حجةالاسلام» از آن جمله اند.

نظر اندیشمندان و بزرگان اسلام درباره شیخ صدوق

شیخ طوسی: «او دانشمندی جلیل القدر و حافظ احادیث بود. از احوال رجال، کاملاً آگاه و در سلسله احادیث و نقادی، عالی مقام به شمار می‌آمد و در اَعلام قم از نظر حفظ احادیث و کثرت معلومات، مانندی نداشت و در حدود سیصد اثر تألیفی از خود به یادگار گذاشت.»

سید بن طاوس: «شیخ صدوق کسی است که همه بر علم و عدالت او اتفاق نظر دارند.»

علامه مجلسی: «شیخ صدوق از بزرگ‌ترین عالمان در روزگاران گذشته است و در زمره کسانی است که از امامان بزرگوار تبعیت می‌کنند نه از پندارها و خواهش‌های نفسانی خود؛ به همین دلیل است که اکثر علمای شیعه کلام وی و پدرش را به منزله حدیث و روایت اهل بیت تلقّی می‌کنند»

شیخ بهایی: «پیش از اینها از من پرسیدند بین زکریای بن آدم و صدوق کدامیک از دیگری افضل و بالاتر است، من گفتم: زکریای بن آدم، زیرا اخبار بسیار در مدح او رسیده. بعد از این سؤال و جواب، شیخ صدوق را در عالم رؤیا دیدم به من فرمود از کجا ظاهر شد بر تو برتری زکریای‌بن‌آدم از من؟ این جمله را فرمود و از من اعراض کرد.»

علامه بحر‌العلوم طباطبائی: «شیخ صدوق، بزرگ بزرگان و استاد راویان شیعه و ستونی از ستونهای شریعت اسلام و پیشوای محدّثان است و در آنچه از امامان شیعه علیهم السلام نقل می‌کند؛ راست گفتار. او به دعای حضرت صاحب الامر به دنیا آمد و همین فضیلت و افتخار بزرگ او را بس. امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف در نامه مبارکش او را با کلماتی همچون فقیه «دانشمند» خیّر «نیکوکار» مبارک «با برکت» ینفع الله به «از جانب خداوند سودبخش» توصیف کرده است. از این رو خیر و برکت او شامل حال مردم گردید و خواصّ و عوام از او نفع بردند و کتاب‌ها و تألیفاتش تا همیشه روزگار باقی است. از فقه و حدیثش، هم دانشمندان استفاده می‌کنند و هم عامّه مردم که دسترسی به فقها ندارند، بهره می‌جویند.»

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۵ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۳:۱۳

زندگینامه استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم

                            1386 زندگینامه استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری

۱-ولادت شهید مطهری : استاد شهید آیت الله مطهری در 13 بهمن 1298 هجری شمسی در فریمان واقع در 75 کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد.

۲ - ورود به حوزه علمیه : در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال 1316 علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود در حالی که به تازگی موسس گرانقدر آن آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمد تقی خوانساری به عهد گرفته اند.

                      1386 زندگینامه استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری

۳- تحصیلات حوزوی استاد مطهری:

اول) دروس علمی: دوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی ( به مدت 12 سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه : الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می گیرد. قبل از هجرت آیت الله العظمی بروجردی به قم نیز استاد شهید گاهی به بروجرد می رفته و از محضر ایشان استفاده می کرده است.
دوم )دروس اخلاقی و عرفانی: استاد شهید مدتی نیز از محضر مرحوم آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی در اخلاق و عرفان بهره های معنوی فراوان برده است. نیز از دروس اخلاقی و عرفانی امام خمینی بهره برد.
ازاساتید دیگر استاد مطهری می توان از
مرحوم آیت الله سید محمد حجت ( در اصول) و مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد (در فقه) نام برد.

۴-فعالیتهای دینی (مذهبی وسیاسی استاد): وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشته و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بوده است.
اول)فعالیتهای مذهبی: در سال 1331 در حالی که از مدرسین معروف و از امیدهای آینده حوزه به شمار می رود به تهران مهاجرت می کند . در تهران به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانیهای تحقیقی می پردازد. در سال 1334 اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل می گردد . در همان سال تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز می کند. در سالهای 1337 و 1338 که انجمن اسلامی پزشکان تشکیل می شود . استاد مطهری از سخنرانان اصلی این انجمن است و در طول سالهای 1340 تا 1350 سخنران منحصر به فرد این انجمن می باشد که بحثهای مهمی از ایشان به یادگار مانده است.

                       1386 زندگینامه استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری

دوم)فعالیتهای سیاسی:
الف)درقیام پانزده خرداد: ایشان همواره در کنار امام بودبه طوری که می توان سازماندهی قیام پانزده خرداد در تهران و هماهنگی آن با رهبری امام را مرهون تلاشهای او و یارانش دانست. در ساعت 1 بعد از نیمه شب روز چهارشنبه پانزده خرداد 1342 به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل می شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می گردد. پس از 43 روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد می شود.

ب)هدایت هیئتهای موتلفه: پس از تشکیل هیئتهای موتلفه اسلامی، استاد مطهری از سوی امام خمینی همراه چند تن دیگر از شخصیتهای روحانی عهده دار رهبری این هیئتها می گردد. پس از ترور حسنعلی منصور نخست وزیر وقت توسط شهید محمد بخارایی کادر رهبری هیئتهای موتلفه شناسایی و دستگیر می شود ولی از آنجا که قاضی یی که پرونده این گروه تحت نظر او بود مدتی در قم نزد استاد تحصیل کرده بود به ایشان پیغام می فرستد که حق استادی را به جا آوردم و بدین ترتیب استاد شهید از مهلکه جان سالم بدر می برد.
ج) مبارزه با کجرویها وانحرافات: در این زمان وی به تألیف کتاب در موضوعات مورد نیاز جامعه و ایراد سخنرانی در دانشگاهها ، اسلامی کردن محتوای نهضت اسلامی پزشکان، مسجد هدایت، مسجد جامع نارمک و غیره ادامه می دهد. به طور کلی استاد شهید که به یک نهضت اسلامی معتقد بود نه به هر نهضتی، برای اسلامی کردن محتوای نهضت تلاشهای ایدئولوژیک بسیاری نمود وبا کجرویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد. در سال 1346 به کمک چند تن از دوستان اقدام به تأسیس حسینیه ارشاد نمود به طوری که می توان او را بنیانگذار آن موسسه دانست. ولی پس از مدتی به علت تکروی و کارهای خودسرانه و بدون مشورت یکی از اعضای هیئت مدیره و ممانعت او از اجرای طرحهای استاد و از جمله ایجاد یک شورای روحانی که کارهای علمی و تبلیغی حسینیه زیر نظر آن شورا باشد سرانجام در سال 1349 علیرغم زحمات زیادی که برای آن موسسه کشیده بود و علیرغم امید زیادی که به آینده آن بسته بود در حالی که در آن چند سال خون دل زیادی خورده بود از عضویت هیئت مدیره آن موسسه استعفا داد و آن را ترک گفت.
د)حمایت از مظلومان فلسطین در برابر اسرائیل: در سال 1348 به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و حضرت علامه طباطبایی و آِیت الله حاج سید ابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان تک سلولی به سربرد.
ه)سخنرانی های انقلابی و بازداشت استاد: از سال 1349 تا 1351 برنامه های تبلیغی مسجدالجواد را زیر نظر داشت و غالباً خود سخنران اصلی بود تا اینکه آن مسجد و به دنبال آن حسینیه ارشاد تعطیل گردید و بار دیگر استاد مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار گرفت. پس از آن استاد شهید سخنرانیهای خود را در مسجد جاوید و مسجد ارک و غیره ایراد می کرد. بعد از مدتی مسجد جاوید نیز تعطیل گردید. در حدود سال 1353 ممنوع المنبر گردید و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
و) استادمطهری و خطر منافقین: اما مهمترین خدمات استاد مطهری در طول حیات پر برکتش ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تألیف کتاب است . این امر خصوصاً در سالهای 1351 تا 1357 به خاطر افزایش تبلیغات گروههای چپ و پدید آمدن گروههای مسلمان چپ زده و ظهور پدیده التقاط به اوج خود می رسد. گذشته از حضرت امام، استاد شهید مرتضی مطهری اولین شخصیتی است که به خطر سران سازمان موسوم به « مجاهدین خلق ایران » پی می برد و دیگران را از همکاری با این سازمان باز می دارد و حتی تغییر ایدئولوژی آنها را پیش بینی می نماید.
ز)تدریس در حوزه علمیه و...: در این سالها استاد شهید به توصیه حضرت امام مبنی بر تدریس در حوزه علمی قم هفته ای دو روز به قم عزیمت نموده و درسهای مهمی در آن حوزه القا می نماید و همزمان در تهران نیز درسهایی در منزل و غیره تدریس می کند. در سال 1355 به دنبال یک درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات! زودتر از موعد مقرر بازنشسته می شود . همچنین در این سالها استاد شهید با همکاری تنی چند از شخصیتهای روحانی، «جامعه روحانیت مبارز تهران » را بنیان می گذارد بدان امید که روحانیت شهرستانها نیز به تدریج چنین سازمانی پیدا کند.
ح)بطور دائمی در خدمت انقلاب و امام قرار گرفتن:گرچه ارتباط استاد مطهری با امام خمینی پس از تبعید ایشان از ایران به وسیله نامه و غیره استمرار داشته است ولی در سال 1355 موفق گردید مسافرتی به نجف اشرف نموده و ضمن دیدار با امام خمینی درباره مسائل مهم نهضت و حوزه های علمیه با ایشان مشورت نماید. پس از شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی و آغاز دوره جدید نهضت اسلامی، استاد مطهری به طور تمام وقت درخدمت نهضت قرار می گیرد و در تمام مراحل آن نقشی اساسی ایفا می نماید. در دوران اقامت حضرت امام در پاریس، سفری به آن دیار نموده و در مورد مسائل مهم انقلاب با ایشان گفتگو می کند و در همین سفر امام خمینی ایشان را مسؤول تشکیل شورای انقلاب اسلامی می نماید. هنگام بازگشت امام خمینی به ایران مسئولیت کمیته استقبال از امام را شخصاً به عهده می گیرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و مشاوری دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود.

                         1386 زندگینامه استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری

۵- شهادت استاد مطهری بدست گروه فرقان: تا اینکه در ساعت بیست و دو و بیست دقیقه سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال 1358 در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری سیاسی بیرون آمده بود یا گلوله گروه نادان و جنایتکار فرقان که به مغزش اصابت نمود به شهادت می رسد و امام و امت اسلام در حالی که امیدها به آن بزرگمرد بسته بودند در ماتمی عظیم فرو می روند.

سلام و درود خدا بر روح پاک و مطهرش.

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۱۵ ارديبهشت ۰۲ ، ۲۳:۰۳