انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت

انجمن اسلامی همسران و فرزندان شاهد استان اردبیل

کاربران گرامی خوش آمدید
در این وبلاگ شما می توانید به زندگی نامه، وصایا و تصاویر شهدا و مقالات در موضوع شهید وشهادت و تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دسترسی پیدا کنید.

بایگانی

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۹ ثبت شده است

دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از تشکل‌های ایثارگری
معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران روز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه در دیدارهایی جداگانه با جمعی از ایثارگران و تشکل‌های شاهد و ایثارگر به گفت‌وگو پرداخت.
​دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از تشکل‌های ایثارگری
به گزارش «ایثار»، سعید اوحدی در نخستین دیدار خود با جمعی از جانبازان و آزادگان با بیان این‌که بنیاد شهید و امور ایثارگران مقدس‌ترین و انقلابی‌ترین دستگاه کشور است، افزود: بر همین اساس رویکرد مدیریتی در بنیاد شهید و امور ایثارگران باید جهادی باشد. اعتقاد ما خدمتگزاری به جامعه ایثارگری است و به دنبال باز شدن گره‌ها و حل مشکلات خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر هستیم. خداوند به جامعه ایثارگری عزت خاصی داده است و هیچ‌کس اجازه پایمال کردن حقوق خانواده‌های شهدا و ایثارگران را ندارد.
وی افزود: قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران حاوی مطالب و قوانین خوبی است اما برای اجرایی شدن کامل آن نیازمند تنظیم دقیق آیین‌نامه‌ها هستیم. همچنین لازم است خلأهای قانونی مرتبط با اجرای این قانون مرتفع شود.
معاون رییس جمهور در خصوص موضوع اشتغال ایثارگران نیز گفت: در این زمینه با آقای انصاری رییس سازمان اداری استخدامی کشور مذاکراتی انجام داده‌ایم. ایشان قول مساعد داده‌اند که طبق بند «ج» ماده ۸۷ تا آینده‌ای نزدیک زمینه اشتغال فرزندان شاهد و ایثارگر فراهم شود.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در دیدار بعدی خود با اعضای پیام‌آوران ایثار، این مجموعه را از بخش‌های کلیدی و محوری مأموریت‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران دانست و اظهار داشت: پیام‌آوران ایثار می‌توانند به‌منظور توسعه هرچه بیشتر فرهنگ ایثار و شهادت به جز روایت‌گری، دامنه فعالیت‌های خود را گسترده‌تر کنند و در ابعاد گوناگون هنری و فرهنگی اقدامات زیادی انجام دهند.
اوحدی افزود: رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری محترم بر مسئله ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تأکید زیادی دارند و پیام‌آوران ایثار می‌توانند در زمینه آفرینش‌های ادبی علاوه بر خطابه و فن بیان برای روایت‌گری، فعالیت‌های زیادی در این راستا داشته باشند.
وی با اشاره به راهپیمایی عظیم اربعین و ظرفیت نهادها و سازمان‌ها برای حضور در این جریان تصریح کرد: خداوند این توفیق را نصیب بنده کرده بود تا به همراه برخی دوستان پایه‌گذار ستاد دائمی اربعین باشیم و پس‌ازآن موج عظیمی از مردم در این راهپیمایی عظیم سالانه شرکت می‌کنند. در این زمینه عمدتاً بحث تدارکاتی مدنظر قرار گرفته و در زمینه مسائل فرهنگی کمتر کار شده است. هر سال بین ۵۰ الی ۲۰۰ هزار زائر غیر ایرانی نیز در اربعین شرکت می‌کنند که ظرفیت بسیار مناسبی برای اهداف و مأموریت‌ها و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به شکل‌های مختلف محسوب می‌شوند.
معاون رییس جمهور خاطرنشان کرد: پیام‌آوران ایثار رسالت بسیار سنگینی را بر عهده دارند و اربعین ظرفیت مهمی است که باید از هم‌اکنون برای استفاده از آن برنامه‌ریزی کرد. این اقدامات می‌تواند طی انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و نهادهای دیگر مانند سازمان امور مساجد، ستاد راهیان نور، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین گستردگی بیشتری پیدا کند. البته با توجه به شیوع ویروس کرونا و احتمال کاهش برنامه‌های راهپیمایی اربعین و دسته‌های عزاداری در محرم باید ساختار دیگری برای امور با همکاری سازمان‌ها تعریف شود و وزارتخانه‌ها نیز آمادگی کامل برای همکاری با بنیاد را دارند.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به قرار داشتن در آستانه چهلمین سالگرد شروع دوران دفاع مقدس و سی‌امین سالگرد ورود آزادگان به کشور، گفت: به دلیل تقارن این ایام با ایام محرم و اربعین حسینی می‌توان گفت امسال اربعین در اربعین است. بر همین اساس باید برنامه‌های مناسبی در نظر گرفته شود تا ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) باشکوه هر چه بیشتری برگزار شود.
گفتنی است در این دیدار معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مدیرکل فرهنگی و تبلیغات بنیاد و رییس اداره پیام‌آوران ایثار نیز به ارائه گزارش از وضعیت پیام‌آوران ایثار پرداختند.
معاون رییس جمهور همچنین در دیدار با جمعی از اعضای جمعیت آزادگان دفاع مقدس با بیان این که تشکل‌ها ظرفیت و پشتوانه بزرگی برای بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند، گفت: تمامی تشکل‌ها به ویژه تشکل‌های مرتبط با آزادگان عزیز از سرمایه‌های کشور هستند که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب الماس‌های درخشان محسوب می‌شوند. این عزیزان گنجینه‌های عظیمی به شمار می‌روند که هنوز بخش جزئی از آن کشف شده است.
اوحدی افزود: فصل آخر دفاع مقدس با آزادگان بسته شده و قطعاً جلسات مستمری را با تشکل‌های آن‌ها و این عزیزان خواهیم داشت و امیدواریم که آن‌ها در خصوص اجرایی شدن مصوبات بنیاد شهید و امور ایثارگران در هیئت دولت ما را یاری کنند.
وی تصریح کرد: انعقاد دو تفاهم‌نامه در زمینه اشتغال با وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارد. همچنین کارگروه‌های مسکن، اشتغال و درمان نیز در بنیاد شهید و امور ایثارگران ایجاد شده است. امیدواریم با همیاری تشکل‌ها و مطالبه‌گری آن‌ها بتوانیم هر چه زودتر مصوبات این کارگروه‌ها و تفاهم‌نامه‌ها را اجرایی کنیم.
رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به تشکیل شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی و شورای راهبردی اقتصادی در بنیاد شهید و امور ایثارگران، اظهار داشت: این شوراها با حضور متخصصین و افراد شاخص هر دو هفته یک‌بار تشکیل می‌شود. امیدواریم شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی استراتژی‌های مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و حفظ آن را تبیین کند و شورای راهبردی اقتصادی نیز با حضور صاحب‌نظران به بنیاد در خیز برداشتن در فعالیت‌های اقتصادی کمک کند.
گفتنی است در پایان این دیدارها نیز جانبازان و ایثارگران حاضر به بیان نظرات و طرح دیدگاه‌ها و درخواست‌های خود پرداختند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتباط تصویری با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی:

مجادلات مردم را ناراحت می‌کند همه باید در مقابل دشمن یکصدا باشیم

ارتباط تصویری با صحن مجلس شورای اسلامی

رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (یکشنبه) در ارتباط تصویری با نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی، مجلس یازدهم را «مظهر امید و انتظار مردم» خواندند و با استناد به «بنیه قوی و ظرفیت‌های مادی کشور» و «توانایی‌هایی معنوی و ایمانی ملت» تأکید کردند: اطمینان داریم همه مشکلات موجود قابل حل است و مجلس باید با اولویت‌بندی مسائل، پرهیز از حاشیه‌سازی و نیز کار مخلصانه برای مردم در روند حل مشکلات، تأثیر محسوس بگذارد.
ایشان همچنین با ابراز تأسف عمیق از اوج‌گیری مجدد کرونا، همه را به رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی فراخواندند و افزودند: مردم با گسترش نهضت تعاون به نیازمندان بار دیگر کشور را از طراوت کمک به قشرهای ضعیف وخانواده‎های نیازمند سرشار کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حضور درصد قابل قبولی از مردم در انتخابات مجلس را با وجود شرایط سخت اقتصادی و تبلیغات مأیوس‌کننده دشمنان نشان‌دهنده امیدواری و انتظار ملت برای حل مشکلات خواندند و به نمایندگان مجلس توصیه کردند: قدر این موقعیت مهم را بدانید.
ایشان مجلس یازدهم را از قوی‌ترین و انقلابی‌ترین مجالس پس از انقلاب خواندند و افزودند: حضور «جوانان پرانگیزه، پر ایمان، پر توان، تحصیل‌کرده و کارآمد» در کنار شماری از مدیران انقلابی و دارای سوابق اجرایی، و نیز شماری از پیشکسوتان دارای سوابق نمایندگی، مجلس یازدهم را به مجلسی بسیار خوب و امیدبخش تبدیل کرده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با ابراز خرسندی از حساسیت نشان دادن مجلس یازدهم به مسائل انقلاب و سرعت عمل نمایندگان در تشکیل هیئت رئیسه و کمیسیون‌ها افزودند: مهلت چهار ساله نمایندگی، فرصت خوبی برای ریل‌گذاری حرکت عمومی کشور و تأثیرگذاری فراوان در روند حل مسائل و پیشرفت و آینده ایران است.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنانشان مشکلات فراوان اقتصادی کشور را به «بیماری» تشبیه و در عین حال تأکید کردند: به علت بنیه قوی و قدرت دفاعی، کشور بدون تردید توان غلبه بر این بیماری را دارد، همان‌گونه که دشمنان نیز امروز اذعان می‌کنند که با وجود سخت‌ترین تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه نتوانسته‌اند به اهداف ضد ایرانی خود دست یابند.
ایشان «تورم، کاهش ارزش پول ملی، گرانی‌های بی‌منطق، مشکلات بنگاه‌های تولیدی و مشکلات ناشی از تحریم‌ها» را از جمله مسائلی خواندند که سختی معیشت را بویژه برای طبقات پایین و متوسط به همراه آورده است.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تشریح برخی ظرفیت‌های کشور افزودند: ایجاد هزاران شرکت دانش‌بنیان، اجرای صدها طرح زیربنایی، بهره‌برداری مستمر از طرح‌های جدید، پیشرفت‌های حیرت‌انگیز در صنایع نظامی و موفقیت‌های تحسین‌برانگیز در مسائل فضایی نتایج استفاده از بخشی از ظرفیت‌های بسیار قوی وگسترده در کشور است.
رهبر انقلاب ظرفیت‌های معنوی ملت را که در ایمان مذهبی و انقلابی مردم ریشه دارد، مکمل ظرفیت‌های فراوان طبیعی، جغرافیایی و تاریخی برشمردند و افزودند: باید ظرفیت‌های معنوی را به عنوان عاملی بسیار مهم، مورد توجه و استفاده قرار داد.
ایشان «حضور بهنگام و فداکارانه مردم در مقابله با موج اول کرونا»، «خدمات بسیار با ارزش ملت در نهضت کمک مؤمنانه به خانواده‌های ضعیف» و «حضور با شکوه و خیره‌کننده مردم در بدرقه سردار سلیمانی» را نمونه‌هایی از ظرفیت معنوی عمیق ملت ایران دانستند و افزودند: مردم در تجلیل از «مظهر اقتدار ملی و جهادی» ایرانیان یعنی شهید سلیمانی نشان دادند که به مبارزه و مقاومت در مقابل استکبار ایمان دارند و برای قهرمان ملی خود بالاترین ارزش‌ها را قائل هستند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری حضور تعیین‌کننده مردم در مقابله با غائله‌هایی نظیر حوادث سال‌های ۷۸ و ۸۸ افزودند: ملت در مقابله با هر حرکت ضدنظام، دشمن را مأیوس می‌کند و آیا توانایی و ظرفیتی بالاتر از این برای یک کشور قابل تصور است؟
رهبر انقلاب در نوعی جمع‌بندی از این بخش از سخنانشان، بخشی از مشکلات موجود را نیز ناشی از بی‌توجهی و کم‌توجهی مسئولان در طول سال‌های مختلف خواندند و افزودند: اگر تفکر خوداتکایی و اعتماد به نفس ملی بویژه در جوانان همچنان رو به گسترش باشد و از بنیه قوی کشور استفاده شود و امیدهای واهی به بیرون مرزها و شرطی کردن اقتصاد کشور تضعیف شود، من اطمینان کامل دارم که مشکلات اقتصادی قابل حل است.
رهبر انقلاب اسلامی سپس توصیه هایی را خطاب به نمایندگان مجلس یازدهم بیان کردند.
«نیت الهی و خالص»، «کار برای مردم» و «پرهیز از جو زدگی» اولین توصیه حضرت آیت الله خامنه ای به نمایندگان مجلس بود.
توصیه دیگر رهبر انقلاب مربوط به «سوگند نمایندگان» بود که گفتند: سوگندی که نمایندگان در آغاز به کار مجلس ادا می کنند، یک سوگند شرعی است و بر اساس آن باید به صورت جدی پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی باشند.
حضرت آیت الله خامنه ای در سومین توصیه، «توجه به مسائل کلیدی و اصلی کشور و پرهیز از دچار شدن به حاشیه‌ها و اولویت دادن به مسائل فرعی» را مورد تأکید قرار دادند و افزودند: در شرایط کنونی، در موضوع اقتصاد، مسائل اصلی کشور عبارتند از «تولید، اشتغال، مهار تورم، مدیریت نظام پولی و مالی، و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت».
ایشان در زمینه مسائل اجتماعی هم تأکید کردند: موضوع «مسکن» به عنوان یک مسئله بسیار مهم و کلیدی، مسئله «ازدواج جوانان و راههای تسهیل آن»، مسئله «فرزندآوری و جلوگیری از حرکت کشور به سمت پیری جمعیت» و مسئله «مدیریت فضای مجازی در کوتاه مدت و میان مدت» از دیگر مسائل اصلی کشور هستند.
رهبر انقلاب اسلامی توصیه چهارم خود به نمایندگان مجلس یازدهم را به «تعامل و هم افزایی قوا» اختصاص دادند و گفتند: نقشه کلی تعامل قوا، از جانب دستگاه اجرایی و قوه قضاییه به اینگونه است که آنها باید مصوبات مجلس را به صورت دقیق و کامل اجرا کنند و هیچگونه تعللی در این زمینه جایز نیست.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: این تعامل از جانب مجلس نیز باید به اینگونه باشد که در مصوبات، ظرفیت ها و واقعیت های کشور در نظر گرفته شود.
ایشان در موضوع تعامل قوا خطاب به نمایندگان مجلس تأکید کردند: روابط مجلس با دولتمردان باید مطابق قانون و شرع باشد، یعنی سؤال و تفحص به عنوان حق مجلس وجود داشته باشد اما توهین و دشنام و نسبتِ بدون علم به دولتمردان به هیچ وجه جایز نیست و برخی از این نسبت‌ها حرام شرعی است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: حضور وزرا در یک ماه اول آغاز به کار مجلس و ارائه گزارش از شرایط کشور، کار بسیار خوبی بود اما نباید به وزرا توهین و یا تهمتی زده شود.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: از برخوردهای احساسی و غیرمنطقی پرهیز شود و بیان دیدگاه و نظر مخالف متین، خردمندانه، قوی و قابل توجیه باشد.
ایشان درباره همکاری مجلس با قوای دیگر گفتند: مردم از مجلس و دو قوه دیگر انتظار بیان حق و پیگیری آن رادارند و به شدت با مجادله و گریبان گیری و تشنج میان قوا مخالف هستند و همه بدانند فضای منازعه در رئوس دستگاهها برای افکار عمومی زیان بخش و ناراحت کننده است.
رهبر انقلاب اسلامی، اتحاد و انسجام داخلی و یک صدایی در برابر جبهه گسترده دشمن را تکلیف همه مسئولان و قوا برشمردند و افزودند: امروز جبهه دشمن که خبیث ترین و قبیح ترین آن امریکا است، تمام توان سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی خود را برای به زانو درآوردن ملت قوی ایران به کار گرفته است و در چنین شرایطی حتی با وجود اختلاف سلیقه و نظر در داخل، در مقابل دشمن یاوه‌گو باید دست به دست هم بدهیم و یک سخن گفته شود.
حضرت آیت الله خامنه ای نقش نظارتی مجلس را بسیار مهم و حیاتی دانستند و خاطرنشان کردند: این نقش باید با متانت، خردمندانه و بدون حاشیه ایفا شود.
ایشان همچنین با اشاره به سال آخر دولت گفتند: سال آخر دولتها معمولاً سال حساسی است و باید مراقبت شود که پیگیری امور به هیچ وجه سست نشود و بر همین اساس اعتقاد راسخ دارم که دولت ها باید تا روز آخر وظایف خود را انجام دهند و بعد از پایان دوره قانونی خود، امانت را با ارائه صورت وضعیت، به دولت بعدی تحویل دهند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در شرایط حساس سال آخر دولت و همچنین سال اول مجلس، باید دو قوه فضا را به گونه ای مدیریت کنند که به کار مهم کشور لطمه نخورد.
حضرت آیت الله خامنه ای همچنین مرکز پژوهش های مجلس و مرکز نظارت بر رفتار نمایندگان را دو مرکز بسیار مهم برشمردند و بر لزوم استفاده مطلوب از دیدگاههای کارشناسی مرکز پژوهش ها تأکید کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، گسترش مجدد بیماری کرونا و جان‌باختن روزانه تعداد زیادی از مبتلایان را حقیقتاً غم‌انگیز خواندند و با تجلیل چندین باره از خدمات درخشان و فداکاری‌های کادرهای درمانی که بعضی از آنها نیز در راه خدمت به مردم به بیماری مبتلا شدند و یا جان باختند، گفتند: با وجود این خدمات، بعضی افراد حتی کار ساده‌ای مثل ماسک زدن را انجام نمی‌دهند که من واقعاً از آن پزشک و پرستاری که فداکارانه در حال ارائه خدمت است خجالت می‌کشم.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به واقعیت تلخ دور شدن کشور از موفقیت اولیه در مقابله با کرونا، خطاب به همه دستگاهها، گروههای خدمت‌رسان و آحاد مردم تأکید کردند: همه نقش خود را به بهترین وجه ایفا کنند تا در کوتاه‌مدت زنجیره سرایت را قطع کنیم و کشور را به ساحل نجات برسانیم.
ایشان مشارکت گسترده مردم در نهضت خدمت مؤمنانه در آستانه ماه رمضان را بسیار با ارزش و گره‌گشا از زندگی قشرهای ضعیف دانستند و افزودند: این نهضت تعاون و احسان باید رشد و توسعه پیدا کند و هر کس به هر شکل که می‌تواند کمک و مراقبت کند که کسی از نیازمندان از قلم نیفتد.
رهبر انقلاب اسلامی در پایان همگان بویژه جوانان را به دعا و توسل عمومی به درگاه خداوند متعال برای دفع بلا فراخواندند.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای قالیباف رئیس مجلس در گزارشی از رویکردها، اقدامات و برنامه‌های مجلس، هدف اصلی نمایندگان را حل مسائل مردم و تبدیل مجلس به یک نهاد چابک و انقلابی بیان کرد و گفت: «اصلاح ساختار بودجه ریزی»، «نوسازی نظام مالیاتی»، «حمایت از قشرهای ضعیف»، «رفع موانع جهش تولید» و «تحول در حوزه تجارت خارجی» از جمله‌ محورهای بسته تحولی مجلس یازدهم برای اقتصاد است.
آقای قالیباف «ساماندهی امور نمایندگان و صیانت از آنان»، «شفافیت در فرایندهای قانون‌گذاری» و «توجه ویژه به نظارت در کنار تقنین» را نیز از دیگر برنامه‌های مجلس برشمرد.
رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه پرداختن به هرگونه حاشیه‌ای که مجلس را از حل مسائل مردم دور کند خطا است، بر ضرورت همکاری با سایر قوا تأکید کرد.

21 تیرماه؛ روز حجاب و عفاف

پایبندی بانوان به حجاب، آنان را در رسیدن به مدارج عالی معنوی کمک می کند و از سقوط به پرتگاه هایی که در سر راه آنان قرار دارد مانع می شود.

 

نامگذاری روز حجاب و عفاف

بیست و یکم تیرماه سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب به عنوان روز عفاف و حجاب نامگذاری شده است. روزی که دژخیمان رضاخان مردم معترض به کشف حجاب را درمسجد گوهرشاد به خاک و خون کشید.

 

توطئه‌ی کشف حجاب

یکی از پلیدترین توطئه‌های دشمنان اسلام در تاریخ معاصر، توطئه‌ی کشف حجاب است. رضا‌خان- که با طرح کودتای سوم اسفند 1299 و با حمایت و هدایت انگلیسی‌ها بر سر کار آمد- درصدد اجرای تز اسلام‌زدائی و جایگزینی ارزش‌های لیبرالیستی در جامعه بود. از مهم‌ترین جلوه‌های این طرح، پدیده‌‌ی کشف حجاب بود. برای آماده ساختن زمینه‌ی کشف حجاب، مجلس، در ششم دی‌‌ماه 1307 قانون متحدالشکل نمودن البسه را تصویب کرد که بر اساس آن، پوشیدن کت و شلوار و کراوات و کلاه فرنگی، برای مردان الزامی شد.

تلاش‌های رضا‌خان، باعث شد تا عده‌ای از زنان غرب‌زده، به‌ویژه زنان درباری و دولتمردان، به صورت بی‌حجاب یا بدحجاب، در مجامع و معابر عمومی ظاهر شوند و مردم نیز تحت تأثیر اختناق و ظلم رضاخانی، حساسیت لازم را از خود نشان ندادند.

در سال 1313 رضا‌خان عازم ترکیه شد و با مشاهد‌ی تغییراتی که رژیم لائیک ترکیه به رهبری مصطفی‌‌کمال‌آتاتورک در جهت غربی کردن جامعه‌ی مسلمان ترکیه اجرا کرده بود، تحت تأثیر قرار گرفت و شدیدتر از گذشته، در راستای اسلام‌زدائی و به‌ویژه حجاب‌زدائی گام برداشت. در بهمن 1313، در افتتاح دانشگاه تهران، به دختران دستور دادند که بدون حجاب به تحصیل مشغول شوند.

 

به بهانه تمدن
رضاشاه در 11 آذر 1314 به محمود جم که در پی استعفای فروغی از سمت نخست وزیری جایگزین وی شده بود گفت: «این چادر چاقچورها را چطور می شود از بین برد؟ نزدیک دو سال است که این موضوع، سخت مرا به خود مشغول داشته است؛ خصوصاً از وقتی که به ترکیه رفتم و زن های آنها را دیدم، دیگر از هرچه زن چادری است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور دشمن ترقی و پیشرفت مردم است...».

ولادت امام رضا / طلوع خورشید خراسان

ولادت امام رضا علیه السلام / طلوع خورشید خراسان

هنوز داغ شهادت امام صادق علیه السلام از قلب مالامال از اندوه فرزندش امام کاظم علیه السلام رخت برنبسته و لباس عزا بر تن شیعیان ایشان دیده می شود. مدینه نیز در غم از دست دادن رهبر و امامی چون صادق آل محمد، از آسمان خجل است و خورشید و ماه و ستارگان نیز حال طلوع ندارند. از 25 شوال تا 11 ذیقعه، لبخندی بر لبان هیچ یک دیده نشده است. تا روز یازدهم ذیقعده که خورشید، طلوع متفاوتی داشت و مدینه و اهلش را با پرتوافشانی خویش، از تولد کودکی در خانه امام کاظم علیه السلام باخبر کرد. آری، تولد این کودک که او را علی نام نهادند، مرهمی بر قلب داغدیده هستی بود. میلاد با سعادت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بر شیعیان آن حضرت مبارک باد.

 

مادر امام رضا علیه السلام
حُمَیدد، مادر امام موسی کاظم علیه السلام که از جمله اشراف و بزرگان عجم بود. کنیزی خرید و او را تُکتَم نامید. تُکتم در عقل و دین و حیا و ادب، بهترینِ زنان بود. روزی حمیده با فرزندش امام موسی علیه السلام چنین گفت: «فرزندم! تکتم کنیزی است که من در زیرکی و اخلاق، بهتر از او ندیده ام و می دانم که فرزندان او، پاکیزه و مطهر خواهند بود. او را به تو می بخشم و از تو می خواهم حرمتش را حفظ کنی». بعد از مدتی که امام رضا علیه السلام از ایشان به دنیا آمد، او را «طاهره» نامیدند.

 

پیشگویی زنی از اهل کتاب درباره تولد امام رضا علیه السلام
در روایتی آمده است که وقتی نجمه را از برده فروش مغربی خریدند، برده فروش گفت: من این کنیز را از دورترین نقطه مغرب زمین خریده ام. روزی زنی از اهل کتاب که این کنیز را با من دید پرسید: این را از کجا آورده ای؟ گفتم: این را برای خودم خریده ام. گفت: سزاوار نیست این کنیز نزد شخصی مثل تو باشد. او باید به دست بهترین شخص از اهل زمین برسد؛ زیرا پسری از او به دنیا می آید که اهل مشرق و مغرب از او اطاعت می کنند.